Tilinpäätösanalyysi : Karmakka & Helenius Oy
Kytömäki, Santeri; Weintraub, Jaron (2023)
Kytömäki, Santeri
Weintraub, Jaron
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413667
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin tilinpäätösanalyysi kohdeyritykselle Karmakka & Helenius Oy eli K-Market Raviolille. Analyysissä tarkasteltiin ja vertailtiin tilinpäätöksiä vuosilta 2017–2022. Analyysin tarkoituksena oli selvittää yrityksen taloudellinen tilanne ja tutkia, miten vertailuvuosien aikaiset muutokset vaikuttivat yritykseen. Vertailuvuosien aikaisia muutoksia ja tapahtumia olivat; iso remontti, koronavuodet, kilpailutilanteen kiristyminen ja Ukrainan sodan seurauksena kustannusten nousu.
Teoriaosuudessa avataan tilinpäätösaineistoa, tilinpäätösanalyysiä ja tunnuslukuja. Tavoitteena on selventää lukijalle, mikä tilinpäätösanalyysi on ja mihin sitä käytetään. Empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen eli kvalitatiivisen menetelmän case-tutkimusta. Eri tilikausia vertailtiin toisiinsa käyttämällä pitkittäistutkimusta, jossa yrityksen tunnuslukuja verrataan eri tilikausien välillä.
Tavoitteena oli selventää K-kauppojen toimintaa ja kuvata millainen kauppa on toimeksiantaja K-Market Ravioli sekä millainen on lähialueen kilpailutilanne. Yhtenä osana opinnäytetyötä toteutettiin havainnointitutkimus, jonka tarkoituksena oli tarkemmin verrata lähialueen kauppoja toisiinsa.
Työn tulokset osoittavat, että Karmakka & Helenius Oy:n eli K-Market Raviolin talous on tällä hetkellä kunnossa. Viimeisenä vertailuvuonna 2022 kannattavuus on heikentynyt edellisistä vuosista ja korjaavia toimenpiteitä tulisi tehdä, jotta kaupasta saataisiin kannattavampi.
Teoriaosuudessa avataan tilinpäätösaineistoa, tilinpäätösanalyysiä ja tunnuslukuja. Tavoitteena on selventää lukijalle, mikä tilinpäätösanalyysi on ja mihin sitä käytetään. Empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen eli kvalitatiivisen menetelmän case-tutkimusta. Eri tilikausia vertailtiin toisiinsa käyttämällä pitkittäistutkimusta, jossa yrityksen tunnuslukuja verrataan eri tilikausien välillä.
Tavoitteena oli selventää K-kauppojen toimintaa ja kuvata millainen kauppa on toimeksiantaja K-Market Ravioli sekä millainen on lähialueen kilpailutilanne. Yhtenä osana opinnäytetyötä toteutettiin havainnointitutkimus, jonka tarkoituksena oli tarkemmin verrata lähialueen kauppoja toisiinsa.
Työn tulokset osoittavat, että Karmakka & Helenius Oy:n eli K-Market Raviolin talous on tällä hetkellä kunnossa. Viimeisenä vertailuvuonna 2022 kannattavuus on heikentynyt edellisistä vuosista ja korjaavia toimenpiteitä tulisi tehdä, jotta kaupasta saataisiin kannattavampi.