Opintoja edistäviä ja hidastavia tekijöitä ammattikorkeakoulussa
Siltanen, Janne (2023)
Siltanen, Janne
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakouluopiskelijan opintoja hidastavia ja edistäviä tekijöitä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää korkeakouluopiskelijan opiskeluaikaisen tuen muotoja. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimivat LAB-ammattikorkeakoulun opinto-ohjaajat.
Opinnäytetyö toteutettiin, tutkimuksellisena opinnäytetyönä, määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Opinnäytetyötä varten toteutettiin verkkokysely LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille, joiden opinnot olivat viivästyneet tutkintokohtaisesta tavoiteajasta. Kyselyn avulla saatiin opinnäytetyön tulokset.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että merkittävin syy opintojen hidastumiseen johtuu opiskelijan omasta motivaatiosta. Ammattikorkeakoulu voi vaikuttaa opiskelijan opintojen suoriutumiseen tarjoamalla mielenkiintoista opetusta, oikea-aikaista ja riittävää opinto-ohjausta sekä joustavia opiskelijan elämäntilanteen huomioivia opetusjärjestelyitä.
Tulosten perusteella opintojen viivästymiseen vaikuttaa myös yhteiskunnallisia tekijöitä, kuten opiskelijoiden toimeentulon järjestäminen tai terveyspalvelujen saatavuus, joihin korkeakoulut eivät pysty itse vaikuttamaan. Tarvitaan laajempaa yhteiskunnallista muutosta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää, kun ammattikorkeakoulut kehittävät opiskeluaikaisen tuen muotoja. Opinnäytetyö antaa ajankohtaisia selityksiä opiskelijoiden opintojen viivästymiseen johtaneisiin syihin niiden opiskelijoiden kertomana, joilla opinnot ovat viivästyneet. Tätä tietoa voidaan käyttää apuna kohdennettaessa korkeakoulun tukimuotoja niitä eniten tarvitseville.
Opinnäytetyö toteutettiin, tutkimuksellisena opinnäytetyönä, määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Opinnäytetyötä varten toteutettiin verkkokysely LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille, joiden opinnot olivat viivästyneet tutkintokohtaisesta tavoiteajasta. Kyselyn avulla saatiin opinnäytetyön tulokset.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että merkittävin syy opintojen hidastumiseen johtuu opiskelijan omasta motivaatiosta. Ammattikorkeakoulu voi vaikuttaa opiskelijan opintojen suoriutumiseen tarjoamalla mielenkiintoista opetusta, oikea-aikaista ja riittävää opinto-ohjausta sekä joustavia opiskelijan elämäntilanteen huomioivia opetusjärjestelyitä.
Tulosten perusteella opintojen viivästymiseen vaikuttaa myös yhteiskunnallisia tekijöitä, kuten opiskelijoiden toimeentulon järjestäminen tai terveyspalvelujen saatavuus, joihin korkeakoulut eivät pysty itse vaikuttamaan. Tarvitaan laajempaa yhteiskunnallista muutosta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää, kun ammattikorkeakoulut kehittävät opiskeluaikaisen tuen muotoja. Opinnäytetyö antaa ajankohtaisia selityksiä opiskelijoiden opintojen viivästymiseen johtaneisiin syihin niiden opiskelijoiden kertomana, joilla opinnot ovat viivästyneet. Tätä tietoa voidaan käyttää apuna kohdennettaessa korkeakoulun tukimuotoja niitä eniten tarvitseville.