Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työhönvalmennus asiakkaan näkökulmasta

Vaarna, Laura (2014)

 
Avaa tiedosto
Vaarna_Laura.pdf (1.167Mt)
Lataukset: 


Vaarna, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710451
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Työ- ja elinkeinotoimiston työhönvalmennuksen asiakkaiden kokemuksia työhönvalmennuksesta. Työn lähtökohtana oli toimeksiantajan Varsinais–Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tarve kehittää palvelua asiakaslähtöi-semmäksi. Työn tarkoituksena oli löytää työhönvalmennuksen ongelmakohdat ja välittää ne työhönvalmentajien, TE–toimiston virkailijoiden ja poliittisten päättäjien käyttöön.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työttömyyttä, työllistymistä ja sitä edistäviä työvoimapalveluja sekä palvelua ja sen laatua.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin Bikva-mallin (Brugerinddragelse i kvalitets-vurdering/Asiakkaiden osallisuus laadunvarmistukseen) mukaista kvalitatiivista ryhmähaastattelua. Bikva on arviointi malli, jossa asiakkaat toimivat oppimisen käynnistäjinä. Bikva–mallin pääpiirteinä on asiakkaiden palaute julkisesta palvelusta kokemansa perusteella ja palautteen välittäminen palveluun vaikuttaville sidosryhmille.
Ensimmäisen vaiheen haastatteluun osallistuivat työhönvalmennuksen asiakkaat. Tiedonkeruu toteutettiin avoimena ryhmähaastatteluna, jossa osallistujat kertoivat avoimesti kokemuksistaan työhönvalmennuksesta. Ensimmäisen vaiheen haastattelun tulosten pohjalta muodostui toisen vaiheen haastattelun runko. Toisen vaiheen haastatteluun osallistuivat työhönvalmentajat sekä Työ- ja elinkeinotoimiston virkailijat. Ensimmäisen ja toisen vaiheen haastatteluiden tuloksista tehtiin johtopäätökset, jotka toimeksiantaja vie eteenpäin päättäjille.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä asiakkaiden olevan melko tyytyväisiä työhönvalmennukseen. Esiin nousi ongelmakohtia asiakkaiden palveluun ohjaamisessa ja perusteissa, joilla asiakkaita ohjataan työhönvalmennukseen. Lisäksi työhönvalmennusta voitaisiin tuottaa ja tarjota eri muodoissa, kuten ryhmävalmennuksena. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tutkimuk-sen toiminnalisen osuuden onnistumiseen ja työn tuloksiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste