Digituki Hyvinkäällä - Yksityishenkilöille suunnatut digitukipalvelut ja niiden kehittämistarpeet
Metsola, Pauliina; Seppänen, Elina (2023)
Metsola, Pauliina
Seppänen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514382
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hyvinkään alueen yksityishenkilöille suunnattujen digitukipalveluiden nykytilaa ja kehittämistarpeita. Työn tavoitteena oli tuottaa tilaajana toimineelle Hyvinkään kaupungille tietoa alueen digitukitoiminnan organisoimiseksi ja kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa avattiin aiheeseen liittyvää termistöä, kuten digitalisaatio, digituki, hyvinvointi ja osallisuus. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa, mutta se sisälsi myös määrällisiä vivahteita. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluja tehtiin sekä yksilö- että parihaastatteluina. Työssä haastateltiin Hyvinkään alueella digitukea tarjoavia toimijoita ja muita aiheen parissa työskenteleviä.
Tulosten mukaan Hyvinkään alueelta löytyy kattavasti erilaisia yksityishenkilöille suunnattuja digitukipalveluita. Alueella tarjottava digituki on monipuolista, eri kohderyhmien tarpeet huomioon ottavaa ja sitä on saatavilla niin lähi- kuin etäohjauksena. Valtaosa palveluista on maksuttomia. Opinnäytetyön perusteella Hyvinkään alueen digituen kehittämistarpeiksi nousivat yhteistyön ja digitukiverkoston toiminnan, markkinoinnin ja tavoittavuuden sekä vastuun ja tiedon jakamisen parantaminen. Näiden lisäksi esiin nousi tarve avun pyytämiseen liittyvän kynnyksen madaltamiseen ja lokeroinnin välttämiseen.
Opinnäytetyö antoi kuvan Hyvinkään alueen digitukipalveluiden nykytilanteesta ja kehittämistarpeista. Työn tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää digitukipalveluiden kehittämisessä sekä Hyvinkäällä että muualla Suomessa. Aiheen jatkotutkimustarpeeksi nousi digituen tarkasteleminen käyttäjän näkökulmasta.
Opinnäytetyön tietoperustassa avattiin aiheeseen liittyvää termistöä, kuten digitalisaatio, digituki, hyvinvointi ja osallisuus. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa, mutta se sisälsi myös määrällisiä vivahteita. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluja tehtiin sekä yksilö- että parihaastatteluina. Työssä haastateltiin Hyvinkään alueella digitukea tarjoavia toimijoita ja muita aiheen parissa työskenteleviä.
Tulosten mukaan Hyvinkään alueelta löytyy kattavasti erilaisia yksityishenkilöille suunnattuja digitukipalveluita. Alueella tarjottava digituki on monipuolista, eri kohderyhmien tarpeet huomioon ottavaa ja sitä on saatavilla niin lähi- kuin etäohjauksena. Valtaosa palveluista on maksuttomia. Opinnäytetyön perusteella Hyvinkään alueen digituen kehittämistarpeiksi nousivat yhteistyön ja digitukiverkoston toiminnan, markkinoinnin ja tavoittavuuden sekä vastuun ja tiedon jakamisen parantaminen. Näiden lisäksi esiin nousi tarve avun pyytämiseen liittyvän kynnyksen madaltamiseen ja lokeroinnin välttämiseen.
Opinnäytetyö antoi kuvan Hyvinkään alueen digitukipalveluiden nykytilanteesta ja kehittämistarpeista. Työn tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää digitukipalveluiden kehittämisessä sekä Hyvinkäällä että muualla Suomessa. Aiheen jatkotutkimustarpeeksi nousi digituen tarkasteleminen käyttäjän näkökulmasta.