Kosmetiikkabrändin näkyvyyden kehittäminen markkinointiviestintäsuunnitelman kautta
Timonen, Julia (2023)
Timonen, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413889
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kosmetiikkayritykselle. Toimeksiantajayritys on globaali toimija kosmetiikka-alalla, jonka toiminta alkoi Suomessa vuonna 2012. Työn tavoitteena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma, joka kehittäisi toimeksiantajan näkyvyyttä ja vahvistaa tämän brändiä. Markkinointiviestintäsuunnitelman avulla brändin markkinointi on suunnitelmallista, pitkäjänteistä ja tavoitteellista.
Teoreettinen viitekehys perustui markkinointiviestinnän, sisältömarkkinoinnin ja markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisen teoriaan. Tietoperustassa perehdyttiin myös eri markkinointikanaviin, erityisesti sosiaalisen median kanaviin sekä niissä käytettävään vaikuttajamarkkinointiin.
Kehittämismenetelmänä toimi benchmarking. Benchmarkingissa vertailtiin neljää eri markkinointistrategiaa ja kerättiin näiden onnistumiseen johtaneet toimenpiteet. Menetelmän tuloksista käy ilmi vaikuttaja- ja mikrovaikuttajamarkkinoinnin hyödyt sekä realistisen ja autenttisen sisällön vaikutus kuluttajiin.
Opinnäytetyön kehittämisentuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma Kosmetiikkayritykselle tilivuodelle 2024. Suunnitelma on rajattu yhden jälleenmyyjän toimintaan. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää nykytilanneanalyysin ja markkinointistrategian. Strategia muodostuu kolmesta konkreettisesta toimenpiteestä, jotka on avattu, visualisoitu ja ajastettu markkinoinnin vuosikelloon. Toimeksiantaja kehui palautteessaan tuotoksen olevan brändin mukainen ja sisällön olevan erinomainen ja kattava.
Teoreettinen viitekehys perustui markkinointiviestinnän, sisältömarkkinoinnin ja markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisen teoriaan. Tietoperustassa perehdyttiin myös eri markkinointikanaviin, erityisesti sosiaalisen median kanaviin sekä niissä käytettävään vaikuttajamarkkinointiin.
Kehittämismenetelmänä toimi benchmarking. Benchmarkingissa vertailtiin neljää eri markkinointistrategiaa ja kerättiin näiden onnistumiseen johtaneet toimenpiteet. Menetelmän tuloksista käy ilmi vaikuttaja- ja mikrovaikuttajamarkkinoinnin hyödyt sekä realistisen ja autenttisen sisällön vaikutus kuluttajiin.
Opinnäytetyön kehittämisentuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma Kosmetiikkayritykselle tilivuodelle 2024. Suunnitelma on rajattu yhden jälleenmyyjän toimintaan. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää nykytilanneanalyysin ja markkinointistrategian. Strategia muodostuu kolmesta konkreettisesta toimenpiteestä, jotka on avattu, visualisoitu ja ajastettu markkinoinnin vuosikelloon. Toimeksiantaja kehui palautteessaan tuotoksen olevan brändin mukainen ja sisällön olevan erinomainen ja kattava.