Verkkosivujen visuaalinen suunnittelu Case: Tilaajavastuu.fi
Sihvonen, Susanna (2014)
Sihvonen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810575
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin verkkosivujen visuaalista suunnittelua osana verkkosivuston uudistusprojektia. Työn aihe pohjautui työtehtäviin toimeksiantajalla ja oli osa kevään aikana toteutettavaa verkkosivujen uudistusprojektia.Työn tarkoituksena oli suunnitella Suomen Tilaajavastuu Oy:n Tilaajavastuu.fi-verkkosivuston uusi visuaalinen ilme. Työn tavoitteena oli kehittää sivuston ulkoasua visuaalisen suunnittelun käytäntöjen mukaisesti käyttäjäystävällisemmiksi ja visuaaliselta ilmeeltään nykyaikaisemmiksi. Opinnäytetyön suunnitelmien pohjalta Suomen Tilaajavastuu Oy:llä on tarkoitus toteuttaa ja julkaista uudet verkkosivut kevään 2014 aikana.
Opinnäytetyön lähdeaineistona käytettiin internetmarkkinointiin ja visuaaliseen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta ja julkaisuja. Työssä käsiteltyjä visuaalisen suunnittelun aihepiirejä olivat rakenteen suunnittelu ja sommittelu, kuvasuunnittelu, värisuunnittelu ja typografia. Työssä käsiteltiin myös verkkosivujen kohderyhmän ja tavoitteiden määrittelyä, joka koettiin tärkeäksi osaksi suunnittelutyötä.
Suunnittelutyön tutkimuksellinen kehittäminen pohjautui benchmarking-menetelmään, jonka avulla pyritään oppimaan olemassa olevista parhaista käytännöistä. Tarkoituksena oli saada selville erilaisia ratkaisuja ja elementtejä, joilla uusille verkkosivuille saataisiin luotua parempi visuaalinen ilme. Kehittämistyössä oli tarkoituksena kerätä ideoita hyvistä toteutustavoista yritysten verkkosivuilla ja muokata niitä juuri Tilaajavastuu.fi-verkkosivuille sopiviksi. Verkkosivujen visuaalisen suunnittelun ratkaisut perustuvat kirjallisuudesta havaittuihin käytänteisiin, benchmarking-menetelmästä syntyneisiin ideoihin ja työn kirjoittajan omiin näkemyksiin nykyaikaisista ja tyylikkäistä verkkosivuista.
Toimeksiantajalta saatujen palautteiden perusteella suunnittelutyö katsottiin onnistuneeksi. Visuaaliseen suunnittelutyöhön pohjautuen, Suomen Tilaajavastuu Oy julkaisi uudet verkkosivut toukokuussa 2014. Työn koettiin tuoneen merkittäviä parannuksia etenkin viestinnän selkiyttämiseen ja visuaaliseen ilmeeseen verkkosivuilla. Uusi sivusto on otettu vastaan positiivisesti myös asiakkaiden keskuudessa. Suomen Tilaajavastuu Oy:llä on tarkoitus uudistaa tulevaisuudessa myös muiden sivustojen ilmeet samankaltaisiksi Tilaajavastuu.fi-sivuston kanssa.
Opinnäytetyön lähdeaineistona käytettiin internetmarkkinointiin ja visuaaliseen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta ja julkaisuja. Työssä käsiteltyjä visuaalisen suunnittelun aihepiirejä olivat rakenteen suunnittelu ja sommittelu, kuvasuunnittelu, värisuunnittelu ja typografia. Työssä käsiteltiin myös verkkosivujen kohderyhmän ja tavoitteiden määrittelyä, joka koettiin tärkeäksi osaksi suunnittelutyötä.
Suunnittelutyön tutkimuksellinen kehittäminen pohjautui benchmarking-menetelmään, jonka avulla pyritään oppimaan olemassa olevista parhaista käytännöistä. Tarkoituksena oli saada selville erilaisia ratkaisuja ja elementtejä, joilla uusille verkkosivuille saataisiin luotua parempi visuaalinen ilme. Kehittämistyössä oli tarkoituksena kerätä ideoita hyvistä toteutustavoista yritysten verkkosivuilla ja muokata niitä juuri Tilaajavastuu.fi-verkkosivuille sopiviksi. Verkkosivujen visuaalisen suunnittelun ratkaisut perustuvat kirjallisuudesta havaittuihin käytänteisiin, benchmarking-menetelmästä syntyneisiin ideoihin ja työn kirjoittajan omiin näkemyksiin nykyaikaisista ja tyylikkäistä verkkosivuista.
Toimeksiantajalta saatujen palautteiden perusteella suunnittelutyö katsottiin onnistuneeksi. Visuaaliseen suunnittelutyöhön pohjautuen, Suomen Tilaajavastuu Oy julkaisi uudet verkkosivut toukokuussa 2014. Työn koettiin tuoneen merkittäviä parannuksia etenkin viestinnän selkiyttämiseen ja visuaaliseen ilmeeseen verkkosivuilla. Uusi sivusto on otettu vastaan positiivisesti myös asiakkaiden keskuudessa. Suomen Tilaajavastuu Oy:llä on tarkoitus uudistaa tulevaisuudessa myös muiden sivustojen ilmeet samankaltaisiksi Tilaajavastuu.fi-sivuston kanssa.