Classic Pizza- ravintoloiden asiakastyytyväisyys
Spets, Henna (2023)
Spets, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052513998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052513998
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Classic Pizza Restaurant, joka on Restel Oy:n omistama ravintolaketju. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä asiakastyytyväisyystutkimus Classic Pizza -ketjun pääkaupunkiseudun ravintoloille, joka tuottaisi toimeksiantajalle arvokasta tietoa ja kehityskohtia, joilla kehittää ravintoloiden toimintaa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää asiakkaiden kokemusta ja tyytyväisyyttä ravintoloissa liittyen siisteyteen, tunnelmaan, palveluun sekä ruokaan ja juomaan. Asiakkailta toivottiin myös avoimia vastauksia ja kehitysehdotuksia näihin aiheisiin liittyen. Vastauksia haluttiin kerätä mahdollisimman paljon ja kaikilta asiakasryhmiltä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Toteutustapa valittiin sen perusteella, että se sopi tutkimuksen tavoitteisiin ja toteutuksiin parhaiten. Opinnäytetyö oli siis tutkimuksellinen opinnäytetyö. Tietoperusta sisältää teoriaa asiakastyytyväisyydestä, asiakaskokemuksesta ja asiakaspalvelusta useasta eri lähteestä.
Tutkimuksen vastaukset olivat todella positiivisia ja vastauksia saatiin kerättyä tarpeeksi täyttämään toimeksiantajan kanssa asetettu vastaustavoite. Asiakastyytyväisyyden taso Classic Pizza- ketjun pääkaupunkiseudun ravintoloissa on todella hyvä ja suurin osa asiakkaista oli vastausten perusteella todella tyytyväisiä siisteyteen, tunnelmaan, palveluun, ruokaan ja juomaan. Avoimissa vastauksissa asiakkailta tuli myös paljon kehuja liittyen ravintoloihin ja niiden toimintaan. Avoimissa vastauksissa saatiin asiakkailta myös todella arvokkaita kehitysideoita, jotka ovat yritykselle erittäin tärkeitä. Tutkimus onnistui hyvin, koska sen avulla saatiin selvitettyä Classic Pizza ravintoloiden asiakastyytyväisyyden tasoa ja yritykselle saatiin kerättyä tietoa, jonka avulla se voi kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Toteutustapa valittiin sen perusteella, että se sopi tutkimuksen tavoitteisiin ja toteutuksiin parhaiten. Opinnäytetyö oli siis tutkimuksellinen opinnäytetyö. Tietoperusta sisältää teoriaa asiakastyytyväisyydestä, asiakaskokemuksesta ja asiakaspalvelusta useasta eri lähteestä.
Tutkimuksen vastaukset olivat todella positiivisia ja vastauksia saatiin kerättyä tarpeeksi täyttämään toimeksiantajan kanssa asetettu vastaustavoite. Asiakastyytyväisyyden taso Classic Pizza- ketjun pääkaupunkiseudun ravintoloissa on todella hyvä ja suurin osa asiakkaista oli vastausten perusteella todella tyytyväisiä siisteyteen, tunnelmaan, palveluun, ruokaan ja juomaan. Avoimissa vastauksissa asiakkailta tuli myös paljon kehuja liittyen ravintoloihin ja niiden toimintaan. Avoimissa vastauksissa saatiin asiakkailta myös todella arvokkaita kehitysideoita, jotka ovat yritykselle erittäin tärkeitä. Tutkimus onnistui hyvin, koska sen avulla saatiin selvitettyä Classic Pizza ravintoloiden asiakastyytyväisyyden tasoa ja yritykselle saatiin kerättyä tietoa, jonka avulla se voi kehittää toimintaansa.