Menetelmiä kehotunnekasvatukseen: Opas varhaiskasvattajille
Turunen, Jenni; Laine, Elisa (2023)
Lataukset:
Turunen, Jenni
Laine, Elisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614489
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kehotunnekasvatusta Liperin varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kasvattajien tietoisuutta ja ymmärrystä kehotunne- ja turvataitokasvatuksesta. Tuotoksena syntyi varhaiskasvattajille suunnattu opas kehotunnekasvatuksesta. Oppaaseen on linkitetty otteita varhaiskasvatussuunnitelman perusteista sekä tämän opinnäytetyön teoriaperustasta.
Kehotunnekasvatuksesta tehtyjen tutkimusten perusteella aiheesta tarvitaan lisää tietoa ja materiaalia. Kehotunnekasvatus ei toteudu varhaiskasvatuksen arjessa, jos kasvattajat eivät osaa sitä toteuttaa. Liperin varhaiskasvatussuunnitelmaan on kirjattu kehotunnekasvatuksesta, mutta toimeksiantaja toivoi sen näkyvän enemmän varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyön prosessi toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan. Prosessi alkoi yhteisellä ideoinnilla ja suunnittelulla. Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa suunniteltiin kolme toimintatuokiota lapsiryhmälle. Tiedontuotannon menetelminä käytettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa ja dialogista keskustelua. Arviointimenetelminä käytettiin dialogista keskustelua ja reflektointia. Tuotoksesta kysyttiin palautetta kyselylomakkeen avulla. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneestä oppaassa on ohjeet kolmelle toimintatuokiolle sekä vinkkejä kehotunnekasvatukseen teorian ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin pohjautuen.
Kehotunnekasvatuksesta tehtyjen tutkimusten perusteella aiheesta tarvitaan lisää tietoa ja materiaalia. Kehotunnekasvatus ei toteudu varhaiskasvatuksen arjessa, jos kasvattajat eivät osaa sitä toteuttaa. Liperin varhaiskasvatussuunnitelmaan on kirjattu kehotunnekasvatuksesta, mutta toimeksiantaja toivoi sen näkyvän enemmän varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyön prosessi toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan. Prosessi alkoi yhteisellä ideoinnilla ja suunnittelulla. Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa suunniteltiin kolme toimintatuokiota lapsiryhmälle. Tiedontuotannon menetelminä käytettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa ja dialogista keskustelua. Arviointimenetelminä käytettiin dialogista keskustelua ja reflektointia. Tuotoksesta kysyttiin palautetta kyselylomakkeen avulla. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneestä oppaassa on ohjeet kolmelle toimintatuokiolle sekä vinkkejä kehotunnekasvatukseen teorian ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin pohjautuen.