”Se on kivaa, koska et ole yksin” : pelilliset menetelmät apuna etsimässä laadullista tietoa lasten ja nuorten harrastustoiveista
Sillanmikko, Kimmo (2023)
Sillanmikko, Kimmo
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514266
Tiivistelmä
Harrastamisen Suomen malli on vuoden 2021 alussa käynnistynyt, opetusministeriön rahoittama toimintamalli, jossa pyritään edistämään lasten ja nuorten hyvinvointia mahdollistamalla jokaiselle lapselle ja nuorelle koulupäivän yhteyteen mieluisa ja maksuton harrastus. Harrastamisen Suomen mallissa yhdistyvät kolme tavoitetta: lasten ja nuorten kuuleminen harrastustoiveista, olemassa olevien hyvien käytäntöjen ja toimintatapojen koordinoiminen sekä koulun ja harrastustoimijoiden yhteistyö. Opinnäytetyössä keskityttiin Harrastamisen Suomen mallin tavoitteista ensimmäiseen, lasten januorten toiveiden kuulemiseen.
Laadullisen kehittämistyön tavoitteena oli asiakasymmärryksen vahvistaminen. Työssä pyrittiin selvittämään, miten harrastuspalveluita suunnitellessa olisi mahdollista kuulla nuoria laadukkaammin palvelumuotoilun menetelmiä käyttämällä. Opinnäytetyössä kehitettiin pelillisiä menetelmiä ja pelimekaniikkoja hyödyntävää työpajakonseptia, jossa lapsilta ja nuorilta selvitettiin harrastustoiveiden lisäksi syitä harrastaa. Työpajamallin kehittäminen perustui lapsikeskeiseen palvelumuotoiluun ja työssä huomioitiin ikätasoisen lähestymisen vaatimukset. Aineistonkeruussa hyödynnettiin työpajojen lisäksi teemahaastatteluita ja yhteiskehittämiseen ja pelillisiin menetelmiin painottuvaa tietoperustaa.
Tavoitteena oli kehittää monistettavissa oleva kuulemisen konsepti, joka tuottaisi harrastustoiveiden lisäksi laadullista tietoa lasten ja nuorten harrastuksille asettamista odotuksista. Opinnäytetyön tuloksena syntyi pelillistetty työpajakonsepti, jonka kehittäminen jatkuu. Prosessi syvensi asiakasymmärrystä ja palvelumuotoilun menetelmät tuottivat ideoita harrastuspalveluiden kehittämiseksi.
Laadullisen kehittämistyön tavoitteena oli asiakasymmärryksen vahvistaminen. Työssä pyrittiin selvittämään, miten harrastuspalveluita suunnitellessa olisi mahdollista kuulla nuoria laadukkaammin palvelumuotoilun menetelmiä käyttämällä. Opinnäytetyössä kehitettiin pelillisiä menetelmiä ja pelimekaniikkoja hyödyntävää työpajakonseptia, jossa lapsilta ja nuorilta selvitettiin harrastustoiveiden lisäksi syitä harrastaa. Työpajamallin kehittäminen perustui lapsikeskeiseen palvelumuotoiluun ja työssä huomioitiin ikätasoisen lähestymisen vaatimukset. Aineistonkeruussa hyödynnettiin työpajojen lisäksi teemahaastatteluita ja yhteiskehittämiseen ja pelillisiin menetelmiin painottuvaa tietoperustaa.
Tavoitteena oli kehittää monistettavissa oleva kuulemisen konsepti, joka tuottaisi harrastustoiveiden lisäksi laadullista tietoa lasten ja nuorten harrastuksille asettamista odotuksista. Opinnäytetyön tuloksena syntyi pelillistetty työpajakonsepti, jonka kehittäminen jatkuu. Prosessi syvensi asiakasymmärrystä ja palvelumuotoilun menetelmät tuottivat ideoita harrastuspalveluiden kehittämiseksi.