Muutosjohtamisen kehittäminen : Uudenmaan TE-toimisto
Johansson, Niina (2023)
Johansson, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614507
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää muutosjohtamisen nykytilaa TE-toimistossa ja sen perusteella tuottaa kehittämisehdotuksia, miten muutosjohtamista voidaan jatkossa kehittää.
Tämän kehittämistyön lähestymistapana oli tapaustutkimus ja tiedonkeruu-menetelminä kyselytutkimus sekä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Kysely-tutkimuksen kohderyhmänä oli TE-toimistossa asiakasrajapinnassa sekä muissa tehtävissä työskentelevät asiantuntijat. Puolistrukturoitu teemahaastattelu toteutettiin esihenkilöille.
Tulosten perusteella muutosjohtamista voidaan organisaatiossa kehittää pienin muutoksin kommunikoinnissa, esihenkilötyössä ja ajankäytön priorisoinnissa. Henkilöstö kokee, ettei aikaa muutoksille ole ja muutosjohtaminen on puutteellista. Haastatelluilla esihenkilöillä on samankaltaisia näkemyksiä ajankäytöstä ja viestinnästä ja sen ajoittamisesta. Tutkimustuloksien perusteella laadittiin pieniä kehittämisehdotuksia, miten kommunikointia ja turvallisuudentunnetta voidaan lisätä muutoksessa ja sen eri vaiheissa.
Tämän kehittämistyön lähestymistapana oli tapaustutkimus ja tiedonkeruu-menetelminä kyselytutkimus sekä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Kysely-tutkimuksen kohderyhmänä oli TE-toimistossa asiakasrajapinnassa sekä muissa tehtävissä työskentelevät asiantuntijat. Puolistrukturoitu teemahaastattelu toteutettiin esihenkilöille.
Tulosten perusteella muutosjohtamista voidaan organisaatiossa kehittää pienin muutoksin kommunikoinnissa, esihenkilötyössä ja ajankäytön priorisoinnissa. Henkilöstö kokee, ettei aikaa muutoksille ole ja muutosjohtaminen on puutteellista. Haastatelluilla esihenkilöillä on samankaltaisia näkemyksiä ajankäytöstä ja viestinnästä ja sen ajoittamisesta. Tutkimustuloksien perusteella laadittiin pieniä kehittämisehdotuksia, miten kommunikointia ja turvallisuudentunnetta voidaan lisätä muutoksessa ja sen eri vaiheissa.