Oikeusmuotoilulla apua nuorten veroasioihin
Hytti, Nina-Maria (2023)
Hytti, Nina-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614483
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä hankalassa elämäntilanteessa olevista nuorista sekä siitä, miten heidän veroasiointiaan voitaisiin helpottaa. Työssä haluttiin löytää vastauksia, millä tavoin annettu ohjeistus olisi nuorten itsensä ja nuorten kanssa työskentelevien mielestä parasta ja millaisia asioita ohjeistuksesta pitäisi löytyä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Verohallinnolle, ja se on osa nuorten kohderyhmälle tehtyä asiakaslähtöistä kehittämistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda hankalassa elämäntilanteessa oleville nuorille selkeä ja ymmärrettävä ohjeistus heidän veroasioidensa hoitamiseksi. Samalla tutkittiin, voidaanko visuaalisuuden keinoin luoda käyttäjälähtöisempiä ohjeita.
Opinnäytetyön käyttäjäymmärrys perustui olemassa olevaan nuorisotutkimukseen, jota täydensi muun muassa Verohallinnon tekemä asiakasymmärrys nuorista. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen oikeusmuotoilun, palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä. Siinä hyödynnettiin visuaalisuutta sekä ymmärrettävän ja selkeän kielen periaatteita. Opinnäytetyössä luotuja prototyyppejä jatkokehitettiin yhteiskehittämisen menetelmän mukaisesti yhdessä oikeiden käyttäjien kanssa.
Opinnäyteyön lopputuotoksena tehtiin kolme prototyyppiä nuorten veroasioiden neuvonnan parantamiseksi. Samalla saatiin vastauksia myös siihen, millä tavoin erilaiset ohjeistuksen keinot toimivat ja millainen rooli visuaalisuudella on ohjeiden tekemisessä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Verohallinnon nuorten kohderyhmän ohjeiden jatkokehittämisessä, mutta myös muussa nuorille suunnattujen ohjeiden kehittämistyössä. Kehittämisideana esitän, että Verohallinnon vero.fi-sivuille luotaisiin nuorille suunnatut omat alasivut. Esitän myös, että valtionhallinnon eri virastot loisivat poikkihallinnollisia elämäntapahtumalähtöistä ohjeistuksia.
Opinnäytetyön käyttäjäymmärrys perustui olemassa olevaan nuorisotutkimukseen, jota täydensi muun muassa Verohallinnon tekemä asiakasymmärrys nuorista. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen oikeusmuotoilun, palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä. Siinä hyödynnettiin visuaalisuutta sekä ymmärrettävän ja selkeän kielen periaatteita. Opinnäytetyössä luotuja prototyyppejä jatkokehitettiin yhteiskehittämisen menetelmän mukaisesti yhdessä oikeiden käyttäjien kanssa.
Opinnäyteyön lopputuotoksena tehtiin kolme prototyyppiä nuorten veroasioiden neuvonnan parantamiseksi. Samalla saatiin vastauksia myös siihen, millä tavoin erilaiset ohjeistuksen keinot toimivat ja millainen rooli visuaalisuudella on ohjeiden tekemisessä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Verohallinnon nuorten kohderyhmän ohjeiden jatkokehittämisessä, mutta myös muussa nuorille suunnattujen ohjeiden kehittämistyössä. Kehittämisideana esitän, että Verohallinnon vero.fi-sivuille luotaisiin nuorille suunnatut omat alasivut. Esitän myös, että valtionhallinnon eri virastot loisivat poikkihallinnollisia elämäntapahtumalähtöistä ohjeistuksia.