Kasvutarina-menetelmän käyttö Maria Akatemiassa – opas työntekijälle
Badawieh, Ida; Tiensuu, Maaret (2023)
Badawieh, Ida
Tiensuu, Maaret
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas Kasvutarina-menetelmän käytöstä Maria Akatemian työntekijöille. Työn tarkoitus oli yhtenäistää ja tasalaatuistaa Kasvutarina-menetelmän käyttöä, jotta sen opettaminen ei jää täysin perehdyttäjän harteille. Kasvutarina-menetelmä on keskeinen Maria Akatemian työskentelyssä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 52-sivuinen ”Kasvutarina-menetelmä – työntekijän opas”.
Menetelmää käytetään kaikissa Maria Akatemian toimintamuodoissa, joita ovat ehkäisevä väkivaltatyö, hyvinvointi- ja työelämätoiminta sekä ammatilliset koulutukset. Kasvutarinoiden avulla käydään läpi lapsuutta ja nuoruutta, millaisessa kasvuympäristössä on kasvanut, millaista vanhemmuutta on saanut ja ketkä ovat sellaisia ihmisiä, jotka ovat nähneet ja vahvistaneet itseä sellaisena kuin on. Vastaavia, henkilön historiaa tutkivia menetelmiä käytetään myös esimerkiksi lastensuojelun perhetyössä.
Palautetta oppaasta pyydettiin ja saatiin työntekijöiltä läpi prosessin, ja niiden perusteella tehtiin tarvittavia lisäyksiä, poistoja ja tarkennuksia. Työyhteisön jäsenille järjestettiin yhteinen keskustelutilaisuus ajatuksena osallistaa työntekijöitä oppaan toteutukseen. Loppupalautteissa opasta kuvailtiin selkeäksi ja toimivaksi työkaluksi ja hyödylliseksi perehdytysmateriaaliksi. Erityistä kiitosta annettiin oppaan visuaalisesta ilmeestä ja monimuotoisista kuvavalinnoista.
Menetelmää käytetään kaikissa Maria Akatemian toimintamuodoissa, joita ovat ehkäisevä väkivaltatyö, hyvinvointi- ja työelämätoiminta sekä ammatilliset koulutukset. Kasvutarinoiden avulla käydään läpi lapsuutta ja nuoruutta, millaisessa kasvuympäristössä on kasvanut, millaista vanhemmuutta on saanut ja ketkä ovat sellaisia ihmisiä, jotka ovat nähneet ja vahvistaneet itseä sellaisena kuin on. Vastaavia, henkilön historiaa tutkivia menetelmiä käytetään myös esimerkiksi lastensuojelun perhetyössä.
Palautetta oppaasta pyydettiin ja saatiin työntekijöiltä läpi prosessin, ja niiden perusteella tehtiin tarvittavia lisäyksiä, poistoja ja tarkennuksia. Työyhteisön jäsenille järjestettiin yhteinen keskustelutilaisuus ajatuksena osallistaa työntekijöitä oppaan toteutukseen. Loppupalautteissa opasta kuvailtiin selkeäksi ja toimivaksi työkaluksi ja hyödylliseksi perehdytysmateriaaliksi. Erityistä kiitosta annettiin oppaan visuaalisesta ilmeestä ja monimuotoisista kuvavalinnoista.