Facebookin hyödyntäminen Yökerhon X markkinoinnissa
Eerikas, Viljami (2014)
Eerikas, Viljami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311567
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa helsinkiläiselle yökerholle kohdennettu Facebook-mainoskampanja. Mainoskampanjan tavoitteena oli saada yökerhon Facebook-sivuille enemmän tykkääjiä eli seuraajia.
Opinnäytetyö alkaa ravintola-alan katsauksella, jossa käsitellään alan nykytilannetta, alkoho-lilainsäädäntöä ja markkinointia. Teoriaosuudessa on yleistietoa digitaalisesta markkinoinnis-ta, jonka jälkeen keskitytään enemmän Facebook-markkinointiin ja kohdennetun Facebook-mainoskampanjan tekemiseen. Työn lopussa suunnitellaan ja toteutetaan yökerhon Facebook-markkinoinnin nykytila-analyysin ja kehitystarpeiden perusteella kohdennettu Facebook-mainoskampanja, jonka jälkeen raportoidaan mainoskampanjan tuloksista ja annetaan kehi-tysehdotuksia yökerhon Facebook-markkinoinnille.
Yökerhon Facebook-markkinoinnin nykytila-analyysissa selvisi, että Facebookin markkinointi-mahdollisuuksia ei hyödynnetty tarpeeksi. Minkäänlaista maksullista Facebook-markkinointia, kuten kohdennettua Facebook-mainoskampanjaa ei oltu ikinä kokeiltu. Maksullinen Facebook-mainos näkyy omien seuraajien lisäksi myös muille Facebook-käyttäjille, jotka sopivat kohde-ryhmään. Mitä isompi budjetti mainoksella on, sitä useammalle mainos näkyy.
Yhdessä yökerhon omistajan kanssa päätimme tehdä viikon kestävän kohdennetun Facebook-mainoskampanjan. Mainoskampanja sisälsi kaksi kuvallista mainosta yökerhosta, jotka toimi-vat linkkeinä yökerhon Facebook-sivuille, johon oli tavoitteena saada enemmän tykkääjiä eli seuraajia. Mainoksissa oli kuvien lisäksi otsikkona yökerhon nimi lyhyt mainoteksti, joka oli molemmissa mainoksissa sama. Mainoskampanjan suunnitteluvaihe koostui kuvien valinnasta ja mainostekstin suunnittelusta, joka tehtiin yhdessä yökerhon omistajan kanssa. Mainokset kohdennetiin 18-35-vuotiaille pääkaupunkiseudulla asuville Facebook-käyttäjille, joilla on yö-kerhoon liittyviä kiinnostuksen kohteita. Mainoskampanjan päiväbudjetti oli 5 euroa päivässä eli kampanja maksoi yhteensä vain 35 euroa.
Mainoskampanjan avulla yökerho sai Facebook-sivuilleen 104 uuttaa tykkääjää. Molemmat mainokset tavoittivat yhteensä yli 8000 Facebook-käyttäjää, joista 317 klikkasi mainosta ja päätyi yökerhon Facebook-sivuille. Mainoskampajan tulokset olivat hyvin positiivisia verrattu-na kampanjan kestoon ja hintaan. Kehitysehdotukseni yökerhon Facebook-markkinoinnille on, että kohdennettujen Facebook-mainoskampanjoiden tekemistä jatkettaisiin ja ensi kerralla budjettia voisi myös nostaa hieman.
Opinnäytetyö alkaa ravintola-alan katsauksella, jossa käsitellään alan nykytilannetta, alkoho-lilainsäädäntöä ja markkinointia. Teoriaosuudessa on yleistietoa digitaalisesta markkinoinnis-ta, jonka jälkeen keskitytään enemmän Facebook-markkinointiin ja kohdennetun Facebook-mainoskampanjan tekemiseen. Työn lopussa suunnitellaan ja toteutetaan yökerhon Facebook-markkinoinnin nykytila-analyysin ja kehitystarpeiden perusteella kohdennettu Facebook-mainoskampanja, jonka jälkeen raportoidaan mainoskampanjan tuloksista ja annetaan kehi-tysehdotuksia yökerhon Facebook-markkinoinnille.
Yökerhon Facebook-markkinoinnin nykytila-analyysissa selvisi, että Facebookin markkinointi-mahdollisuuksia ei hyödynnetty tarpeeksi. Minkäänlaista maksullista Facebook-markkinointia, kuten kohdennettua Facebook-mainoskampanjaa ei oltu ikinä kokeiltu. Maksullinen Facebook-mainos näkyy omien seuraajien lisäksi myös muille Facebook-käyttäjille, jotka sopivat kohde-ryhmään. Mitä isompi budjetti mainoksella on, sitä useammalle mainos näkyy.
Yhdessä yökerhon omistajan kanssa päätimme tehdä viikon kestävän kohdennetun Facebook-mainoskampanjan. Mainoskampanja sisälsi kaksi kuvallista mainosta yökerhosta, jotka toimi-vat linkkeinä yökerhon Facebook-sivuille, johon oli tavoitteena saada enemmän tykkääjiä eli seuraajia. Mainoksissa oli kuvien lisäksi otsikkona yökerhon nimi lyhyt mainoteksti, joka oli molemmissa mainoksissa sama. Mainoskampanjan suunnitteluvaihe koostui kuvien valinnasta ja mainostekstin suunnittelusta, joka tehtiin yhdessä yökerhon omistajan kanssa. Mainokset kohdennetiin 18-35-vuotiaille pääkaupunkiseudulla asuville Facebook-käyttäjille, joilla on yö-kerhoon liittyviä kiinnostuksen kohteita. Mainoskampanjan päiväbudjetti oli 5 euroa päivässä eli kampanja maksoi yhteensä vain 35 euroa.
Mainoskampanjan avulla yökerho sai Facebook-sivuilleen 104 uuttaa tykkääjää. Molemmat mainokset tavoittivat yhteensä yli 8000 Facebook-käyttäjää, joista 317 klikkasi mainosta ja päätyi yökerhon Facebook-sivuille. Mainoskampajan tulokset olivat hyvin positiivisia verrattu-na kampanjan kestoon ja hintaan. Kehitysehdotukseni yökerhon Facebook-markkinoinnille on, että kohdennettujen Facebook-mainoskampanjoiden tekemistä jatkettaisiin ja ensi kerralla budjettia voisi myös nostaa hieman.