Sisäiset voimavarat työhyvinvoinnin tukena MOOC: Työhön vaikuttaminen ja työn kuormittavuuden hallinta
Muurman, Kukka-Maria (2023)
Muurman, Kukka-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614674
Tiivistelmä
Työelämän kuormittavuus on ollut esillä jo pitkään. Yksilötason harteille ei voida jättää organisaatiotasojen haasteita, mutta tarkastelemalla omia arvoja ja voimavaroja voi omaan työhyvinvointiin vaikuttaa ratkaisukeskeisten menetelmien avulla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkkokurssi, joka lisää osallistujien henkisiä voimavaroja ja vaikuttaa positiivisesti työhyvinvointiin. Verkkokurssi tarjoaa myös työvälineitä itsetuntemuksen kehittämiseen ja tietoa työhyvinvoinnin eri osa-alueista työhyvinvoinnin tueksi erityisesti sosiaali- ja terveysalan toimijoille.
Opinnäytetyö sai alkunsa Hyvinvoiva terveydenhuolto -hankkeen innoittamana ja muotoutui kolmen Laurean ylemmän ammattikorkeakouluopiskelijan yhteiskehittämisprojektiksi. Tämä opinnäytetyö muodostuu kahdesta eri osasta; itsenäiseen opiskeluun tarkoitettuun työhyvinvointiin keskittyvästä MOOC verkkokurssista (MOOC, Massive Open Online Course) sekä raporttiosasta, jossa kerrotaan kurssin muotoutumisesta, kurssille päätyneistä menetelmällisistä ratkaisuista, tekoprosessista, kurssin perusteena olevasta teoreettisesta tietopohjasta, sekä kurssin testauksesta sekä prosessin pohdinnasta.
Verkkokurssi koottiin Laurea ammattikorkeakoulun käytössä olevalle Canvas -verkkoalustalle. Kurssi on testattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla ja opiskelijoilla. Tehtyjen ratkaisuehdotusten pohjalta kurssia on muokattu käyttäjäystävällisemmäksi. Kurssista saadun palautteen perusteella kurssista on apua työhyvinvoinnin kehittämiseen yksilötasolla, sekä sitä on toivottu käyttöön myös esihenkilötasolle.
Kokonaisuudessaan työhyvinvoinnin lisääminen sosiaali- ja terveysalalla on ajankohtaisempaa kuin koskaan. Kokonaistilanne maailmalla, sekä Suomen sisällä tapahtuneet rakenteelliset muutokset ja sen vaikutukset sosiaali- ja terveysalaan vaikuttavat työhyvinvoinnin kokemiseen ja lisäävät tarvetta tiedolle oman työhyvinvoinnin lisäämisen mahdollisuuksista, joihin tämä opinnäytetyönä tuotettu MOOC-verkkokurssi tarjoaa vastauksia.
Opinnäytetyö sai alkunsa Hyvinvoiva terveydenhuolto -hankkeen innoittamana ja muotoutui kolmen Laurean ylemmän ammattikorkeakouluopiskelijan yhteiskehittämisprojektiksi. Tämä opinnäytetyö muodostuu kahdesta eri osasta; itsenäiseen opiskeluun tarkoitettuun työhyvinvointiin keskittyvästä MOOC verkkokurssista (MOOC, Massive Open Online Course) sekä raporttiosasta, jossa kerrotaan kurssin muotoutumisesta, kurssille päätyneistä menetelmällisistä ratkaisuista, tekoprosessista, kurssin perusteena olevasta teoreettisesta tietopohjasta, sekä kurssin testauksesta sekä prosessin pohdinnasta.
Verkkokurssi koottiin Laurea ammattikorkeakoulun käytössä olevalle Canvas -verkkoalustalle. Kurssi on testattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla ja opiskelijoilla. Tehtyjen ratkaisuehdotusten pohjalta kurssia on muokattu käyttäjäystävällisemmäksi. Kurssista saadun palautteen perusteella kurssista on apua työhyvinvoinnin kehittämiseen yksilötasolla, sekä sitä on toivottu käyttöön myös esihenkilötasolle.
Kokonaisuudessaan työhyvinvoinnin lisääminen sosiaali- ja terveysalalla on ajankohtaisempaa kuin koskaan. Kokonaistilanne maailmalla, sekä Suomen sisällä tapahtuneet rakenteelliset muutokset ja sen vaikutukset sosiaali- ja terveysalaan vaikuttavat työhyvinvoinnin kokemiseen ja lisäävät tarvetta tiedolle oman työhyvinvoinnin lisäämisen mahdollisuuksista, joihin tämä opinnäytetyönä tuotettu MOOC-verkkokurssi tarjoaa vastauksia.