Digiturvallisuus osaksi henkilöstön työarkea Ammattiopisto Luovissa
Kauppinen, Miia (2023)
Kauppinen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614866
Tiivistelmä
Työelämä on jatkuvassa murroksessa erityisesti digitalisaation vuoksi. Työn muutos edellyttää myös organisaatioiden henkilöstöltä uudenlaista osaamista, kuten kykyä toimia digiturvallisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Ammattiopisto Luovin henkilöstölle digiturvallisuusosaamisen kehittämissuunnitelma, joka sisältää digiturvakoulutuksen. Toimeksiantona oli löytää keinoja henkilöstön digiturvaosaamisen kehittämiseen Luovin turvallisuuden parantamiseksi. Tavoitteena oli selvittää Luovin henkilöstön ja johdon edustajien tarpeet digiturvakoulutukselle ja löytää toimivin tapa koulutuksen järjestämiselle. Lisäksi tehtävänä oli selvittää koulutuksen lisäksi muita keinoja, joilla digiturva saadaan luontevaksi osaksi henkilöstön työarkea.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhdistäen tapaustutkimusta ja konstruktiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin Luovin henkilöstölle toteutetun verkkokyselyn, johdon edustajille pidetyn verkkohaastattelun ja Luovin asiantuntijoiden kanssa pidettyjen suunnittelupajojen avulla. Kerätyn aineiston ja teoriatiedon perusteella opinnäytetyön tuotoksena luotiin kattava, monipuolinen ja käytännönläheinen Luovin henkilöstön digiturvallisuusosaamisen kehittämissuunnitelma ja sen osana henkilöstölle pidettävän digiturvakoulutuksen runko. Työn tuloksia voidaan hyödyntää muissa ammatillisissa erityisoppilaitoksissa ja sovellettuna kaikissa organisaatioissa, sillä teknologisen kehityksen myötä digiturvallisuustaitoja tarvitaan jokaisessa työyhteisössä.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää laaditun henkilöstön digiturvallisuusosaamisen kehittämissuunnitelman toimivuutta muutaman vuoden kuluttua toteutettavalla seurantatutkimuksella. Toisena jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää opiskelijoiden digiturvaosaamisen kehittämistä, koska oppilaitoksissa henkilöstön digiturvaosaamisen lisäksi olennainen osa turvallisuutta on opiskelijoiden digiturvallisuusosaaminen. Working life is constantly changing, especially due to digitalization. The changes in work also require new skills from the personnel of organizations, such as the ability to operate safely in digital environments. The purpose of this thesis was to provide the personnel of Luovi Vocational College with a development plan for digital security competence, which includes digital security training. The assignment was to find ways to develop the digital security skills among the employees in order to improve security at Luovi. The aim of the thesis was to find out the training needs of the personnel and management representatives regarding digital security and to find the most efficient way to organize such training at Luovi. In addition, the thesis aimed at identifying other ways to make digital security a natural part of the personnel's everyday work.
The thesis was carried out as a research-based development project, combining a case study and constructive research. The material was collected through an online survey from the personnel, with an online interview with the management representatives, and in the planning workshops held with the experts at Luovi. As a result of the thesis, a com-prehensive, versatile and practical development plan for digital security competence was developed based on the collected material and theoretical knowledge.
The results of the thesis can be used in other colleges providing special vocational education. Moreover, they can be applied in all organizations, because technological development has created needs for digital security skills in every work community. To follow up the effectiveness of the development plan, another study could be carried out in a few years. In another follow-up study, the development of the students' digital security skills could be investigated. In educational institutions the digital security skills of the students are also an essential part of the organisation’s security.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhdistäen tapaustutkimusta ja konstruktiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin Luovin henkilöstölle toteutetun verkkokyselyn, johdon edustajille pidetyn verkkohaastattelun ja Luovin asiantuntijoiden kanssa pidettyjen suunnittelupajojen avulla. Kerätyn aineiston ja teoriatiedon perusteella opinnäytetyön tuotoksena luotiin kattava, monipuolinen ja käytännönläheinen Luovin henkilöstön digiturvallisuusosaamisen kehittämissuunnitelma ja sen osana henkilöstölle pidettävän digiturvakoulutuksen runko. Työn tuloksia voidaan hyödyntää muissa ammatillisissa erityisoppilaitoksissa ja sovellettuna kaikissa organisaatioissa, sillä teknologisen kehityksen myötä digiturvallisuustaitoja tarvitaan jokaisessa työyhteisössä.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää laaditun henkilöstön digiturvallisuusosaamisen kehittämissuunnitelman toimivuutta muutaman vuoden kuluttua toteutettavalla seurantatutkimuksella. Toisena jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää opiskelijoiden digiturvaosaamisen kehittämistä, koska oppilaitoksissa henkilöstön digiturvaosaamisen lisäksi olennainen osa turvallisuutta on opiskelijoiden digiturvallisuusosaaminen.
The thesis was carried out as a research-based development project, combining a case study and constructive research. The material was collected through an online survey from the personnel, with an online interview with the management representatives, and in the planning workshops held with the experts at Luovi. As a result of the thesis, a com-prehensive, versatile and practical development plan for digital security competence was developed based on the collected material and theoretical knowledge.
The results of the thesis can be used in other colleges providing special vocational education. Moreover, they can be applied in all organizations, because technological development has created needs for digital security skills in every work community. To follow up the effectiveness of the development plan, another study could be carried out in a few years. In another follow-up study, the development of the students' digital security skills could be investigated. In educational institutions the digital security skills of the students are also an essential part of the organisation’s security.