Videopelit lasten oppimisessa
Hassinen, Annika (2023)
Hassinen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614574
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten videopelejä voidaan käyttää apuna lasten oppimisessa. Video- ja opetuspelit ovat yleistyneet paljon ja on hyvä selvittää, miten niitä voidaan käyttää opettamaan asioita.
Teoriaosuudessa käytiin läpi oppimista ja videopelejä opetuksessa. Aluksi tutkittiin näitä yleisesti aikuisten osalta, ja sen jälkeen keskityttiin enemmän lapsiin ja heidän oppimiseensa. Lapset ja aikuiset oppivat eri asioita, joten erot oli hyvä ottaa esille. Tutkielmaosuudessa käytiin läpi seitsemän eri opetuspeliä lapsille ja selvitettiin, mitä ja miten ne opettavat lapsille. Suurin osa valituista opetuspeleistä oli noin 5–8-vuotiaille, ja ne opettivat lukemisen ja matematiikan alkeita.
Videopelit yleensä opettavat asioita kuten tarkkaavaisuus ja ongelmanratkonta, mutta opetuksessa kannattaa käyttää hyödyksi sellaisia opetuspelejä, jotka opettavat haluttua asiaa. Opetuspelit opettavat asioita viihteellisellä tavalla. Ne antavat lapsille motivaatiota esimerkiksi pisteiden, tasojen ja saavutusten avulla. Lapset saavat pelejä pelatessaan paljon palautetta vastattuaan kysymyksiin ja tasojen lopussa, ja jotkut pelit kertovat, mitkä asiat lapsi osaa hyvin ja missä hän tarvitsee enemmän harjoitusta. Opetuspeleissä on myös usein mahdollisuus vaihtaa vaikeustasoa lapselle sopivaksi, ja joissakin on algoritmi, jonka avulla pelin sisällöstä saadaan lapselle yksilöllisempi. Nämä asiat tulivat selvästi esille tutkittavaksi valituissa opetuspeleissä.
Opetuspelien avulla voidaan saada lapset kiinnostumaan enemmän oppimisesta. Ne ovat erityisesti hyödyllisiä sellaisten asioiden harjoitteluun, joita on muuten vaikea tai mahdotonta harjoittaa. Opetuspelit antavat hyvää vaihtelua luokkahuoneopetukselle ja siksi niiden käyttäminen lasten oppimisen apuna voi olla hyväksi.
Teoriaosuudessa käytiin läpi oppimista ja videopelejä opetuksessa. Aluksi tutkittiin näitä yleisesti aikuisten osalta, ja sen jälkeen keskityttiin enemmän lapsiin ja heidän oppimiseensa. Lapset ja aikuiset oppivat eri asioita, joten erot oli hyvä ottaa esille. Tutkielmaosuudessa käytiin läpi seitsemän eri opetuspeliä lapsille ja selvitettiin, mitä ja miten ne opettavat lapsille. Suurin osa valituista opetuspeleistä oli noin 5–8-vuotiaille, ja ne opettivat lukemisen ja matematiikan alkeita.
Videopelit yleensä opettavat asioita kuten tarkkaavaisuus ja ongelmanratkonta, mutta opetuksessa kannattaa käyttää hyödyksi sellaisia opetuspelejä, jotka opettavat haluttua asiaa. Opetuspelit opettavat asioita viihteellisellä tavalla. Ne antavat lapsille motivaatiota esimerkiksi pisteiden, tasojen ja saavutusten avulla. Lapset saavat pelejä pelatessaan paljon palautetta vastattuaan kysymyksiin ja tasojen lopussa, ja jotkut pelit kertovat, mitkä asiat lapsi osaa hyvin ja missä hän tarvitsee enemmän harjoitusta. Opetuspeleissä on myös usein mahdollisuus vaihtaa vaikeustasoa lapselle sopivaksi, ja joissakin on algoritmi, jonka avulla pelin sisällöstä saadaan lapselle yksilöllisempi. Nämä asiat tulivat selvästi esille tutkittavaksi valituissa opetuspeleissä.
Opetuspelien avulla voidaan saada lapset kiinnostumaan enemmän oppimisesta. Ne ovat erityisesti hyödyllisiä sellaisten asioiden harjoitteluun, joita on muuten vaikea tai mahdotonta harjoittaa. Opetuspelit antavat hyvää vaihtelua luokkahuoneopetukselle ja siksi niiden käyttäminen lasten oppimisen apuna voi olla hyväksi.