The Effect of Leadership and Role Clarity on Job Satisfaction: a case of Change Management
Aspholm, Markus (2023)
Aspholm, Markus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714914
Tiivistelmä
Työtyytyväisyys ja johtaminen on erittäin tärkeässä osassa yrityksien kilpaillessa osaavasta työvoimasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työroolien ja ihmisten johtamisen vaikutusta työtyytyväisyyteen käytännön työympäristössä, sekä ymmärtää johtamisen vaikutuksia laajemmin käynnissä olevan työroolien ja asiakaspalveluprosessin muutoksien aikana.
Tutkimusongelmaa käsiteltiin laadullisen tapaustutkimuksen näkökulmasta. Tutkimusta tehtiin pitkäaikaisseurannalla 15 kuukauden ajan. Lisäksi tutkimukseen osallistuneita henkilöitä haastateltiin ennen ja jälkeen työn roolien muutosta. Haastatteluista muodostettiin yhteenveto. Lisäksi yrityksen virallista työtyytyväisyyskyselyä käytettiin lisäksi vahvistamaan saatuja tuloksia.
Tuloksia ja keskusteluja analysoidessa havaittiin, että kiinteillä työrooleilla, niiden selvällä sisällöllä ja hyvällä muutosjohtamisella on yhteys parempaan työtyytyväisyyteen. On tärkeää huomioida, että mikään tässä tutkimuksessa esitetty yksittäinen tekijä itsessään ei automaattisesti johda hyvään työtyytyväisyyteen. Hyvä työtyytyväisyys edellyttää useiden työtyytyväisyyttä lisäävien tekijöiden tasapainoa toisiinsa nähden.
Tämä tutkimus on tehty ilman toimeksiantoa ja rajoittuu tekijän työssään tekemiin havaintoihin ja haastatteluihin. Tutkimus mahdollistaa lähtökohdat tutkia laajemmin työtyytyväisyyttä kehitystä useamman kuin yhden korjaamon näkökulmasta.
Tutkimusongelmaa käsiteltiin laadullisen tapaustutkimuksen näkökulmasta. Tutkimusta tehtiin pitkäaikaisseurannalla 15 kuukauden ajan. Lisäksi tutkimukseen osallistuneita henkilöitä haastateltiin ennen ja jälkeen työn roolien muutosta. Haastatteluista muodostettiin yhteenveto. Lisäksi yrityksen virallista työtyytyväisyyskyselyä käytettiin lisäksi vahvistamaan saatuja tuloksia.
Tuloksia ja keskusteluja analysoidessa havaittiin, että kiinteillä työrooleilla, niiden selvällä sisällöllä ja hyvällä muutosjohtamisella on yhteys parempaan työtyytyväisyyteen. On tärkeää huomioida, että mikään tässä tutkimuksessa esitetty yksittäinen tekijä itsessään ei automaattisesti johda hyvään työtyytyväisyyteen. Hyvä työtyytyväisyys edellyttää useiden työtyytyväisyyttä lisäävien tekijöiden tasapainoa toisiinsa nähden.
Tämä tutkimus on tehty ilman toimeksiantoa ja rajoittuu tekijän työssään tekemiin havaintoihin ja haastatteluihin. Tutkimus mahdollistaa lähtökohdat tutkia laajemmin työtyytyväisyyttä kehitystä useamman kuin yhden korjaamon näkökulmasta.