Facebook-markkinoinnin tunnettuus Iisveden Metsä Oy:n raaka-aineen hankinnassa
Vehviläinen, Jouni (2023)
Vehviläinen, Jouni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915484
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Iisveden Metsä Oy:n Facebook-markkinointia yhtiön tunnettuuden osalta puunmyyjien keskuudessa. Tutkimus rajattiin Facebook-markkinointiin sosiaalisen median kanavista. Markkinointia on suoritettu yhtiön erinäisillä digimarkkinoinnin kanavilla vain muutaman vuoden ajan sisällöntuottajan toimesta. Yhtiön markkinoinnista ja sen onnistumisesta ei ole tehty aikaisempaa konkreettista tutkimusta.
Tutkimus suoritettiin sähköpostilla lähetyllä markkinatutkimuksella. Vastausprosentti oli 33,5 %. Kohderyhmä rajattiin yhtiön asiakasrekisteristä yksityisiin puunmyyjiin, jolloin tutkimuksen otanta oli tieteellisesti validi. Tutkimuskysymyksissä kysyttiin vastaajan perustietoja ja Facebook-markkinointiin liittyviä kysymyksiä valintavaihtoehdoin. Vastauksia pystyttiin käsittelemään saman aihealueen aikaisempien tutkimuksien kanssa.
Tutkimuskysymyksien perusteella pystytään analysoimaan, kuinka yhtiön Facebook-markkinoinnissa on onnistuttu sisällön puolesta ja kuinka tunnettuutta on saatu lisättyä Facebookin osalta. Tuloksien perusteella markkinointityö on saavuttanut hyvin kohderyhmän. Kiinnostus, tietoisuus ja halu tehdä yhteistyötä yhtiön kanssa on lisääntynyt markkinoinnin myötä. Tutkimus auttaa sisällöntuottajaa jatkossa markkinoinnin tekemisessä ja ylläpitämisessä.
Tutkimus suoritettiin sähköpostilla lähetyllä markkinatutkimuksella. Vastausprosentti oli 33,5 %. Kohderyhmä rajattiin yhtiön asiakasrekisteristä yksityisiin puunmyyjiin, jolloin tutkimuksen otanta oli tieteellisesti validi. Tutkimuskysymyksissä kysyttiin vastaajan perustietoja ja Facebook-markkinointiin liittyviä kysymyksiä valintavaihtoehdoin. Vastauksia pystyttiin käsittelemään saman aihealueen aikaisempien tutkimuksien kanssa.
Tutkimuskysymyksien perusteella pystytään analysoimaan, kuinka yhtiön Facebook-markkinoinnissa on onnistuttu sisällön puolesta ja kuinka tunnettuutta on saatu lisättyä Facebookin osalta. Tuloksien perusteella markkinointityö on saavuttanut hyvin kohderyhmän. Kiinnostus, tietoisuus ja halu tehdä yhteistyötä yhtiön kanssa on lisääntynyt markkinoinnin myötä. Tutkimus auttaa sisällöntuottajaa jatkossa markkinoinnin tekemisessä ja ylläpitämisessä.