Tilasuunnittelutoimiston palvelustrategian muotoilu yritysfuusiossa
Korento, Laura (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614751
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Pinto Design ja Sisu Interior yrityksien fuusiossa syntyvää uutta liiketoimintaa ja palvelustrategiaa. Työn tavoitteena on kehittää uusi palvelustrategia uudistuvalle Pintolle. Työ tarkoitus on tuottaa palvelustrategian muotoilua varten uutta asiakasymmärrystä, avata yrityksien asiantuntijaosaamista ja resursseja. Menetelminä käytetään palvelu-muotoilua. Tietoa kerätään laadullista tutkimuksella, erityisesti haastatteluilla. Yhteiskehittämistä hyödynnetään yrityksen toimijoille kohdennetussa työpajassa.
Opinnäytetyön tuloksena on palvelustrategia, joka muotoiltiin kerätyn tiedon pohjalta. Pinto Design yritykselle syntyi tilallisen palvelumuotoilun palvelustrategia, jota tukee Sisu Interior resurssit ja osaaminen, jolla vahvistetaan yhteistä osaamista.
Jatkotoimenpiteinä tulee Pinto Design liiketoimintastrategiaa kehittää pidemmälle, luoda syvempää asiakassegmentin ymmärrystä ja luoda palvelumallit. Lisäksi palvelua tulisi testata prototyyppien avulla, jonka jälkeen kerättyä tietoa hyödynnetään yrityksen ja asiakkaiden yhteisessä kehittämisen työpajassa. Näiden toimien jälkeen palvelu on valmis syvällisempään tuotteistukseen ja sitä kautta markkinoille. The thesis deals with the new business and service strategy created due to the merger of Pinto Design and Sisu Interior. The aim of this thesis is to develop a new service strategy for the renewed Pinto. The purpose of this thesis is to produce new customer understanding for the design process of the service strategy and to open the companies' expertise and re-sources.
The methods used is service design and the Information is collected through qualitative re-search, especially through a method of interview. Co-creation is utilized in a workshop target-ed at the company's operators. The result of the thesis is a service strategy, which was for-mulated based on the collected information. In thesis service strategy is design for Pinto De-sign to offer spatial service design. This service is supported by Sisu Interior's resources and know-how, which strengthens common competence.
As a follow-up, Pinto Design must develop the business strategy further, create a deeper understanding of the customer segment and create service models. In addition, the service should be tested with the help of a prototypes, after which the collected information will be utilized in a joint development workshop for the company and customers.
Opinnäytetyön tuloksena on palvelustrategia, joka muotoiltiin kerätyn tiedon pohjalta. Pinto Design yritykselle syntyi tilallisen palvelumuotoilun palvelustrategia, jota tukee Sisu Interior resurssit ja osaaminen, jolla vahvistetaan yhteistä osaamista.
Jatkotoimenpiteinä tulee Pinto Design liiketoimintastrategiaa kehittää pidemmälle, luoda syvempää asiakassegmentin ymmärrystä ja luoda palvelumallit. Lisäksi palvelua tulisi testata prototyyppien avulla, jonka jälkeen kerättyä tietoa hyödynnetään yrityksen ja asiakkaiden yhteisessä kehittämisen työpajassa. Näiden toimien jälkeen palvelu on valmis syvällisempään tuotteistukseen ja sitä kautta markkinoille.
The methods used is service design and the Information is collected through qualitative re-search, especially through a method of interview. Co-creation is utilized in a workshop target-ed at the company's operators. The result of the thesis is a service strategy, which was for-mulated based on the collected information. In thesis service strategy is design for Pinto De-sign to offer spatial service design. This service is supported by Sisu Interior's resources and know-how, which strengthens common competence.
As a follow-up, Pinto Design must develop the business strategy further, create a deeper understanding of the customer segment and create service models. In addition, the service should be tested with the help of a prototypes, after which the collected information will be utilized in a joint development workshop for the company and customers.
