Tehokkaiden mediatyöskentelytapojen löytäminen startupille
Ristola, Riina (2023)
Ristola, Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915654
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tehokkaita mediatyöskentelytapoja toimeksiantaja yrityksenä toimivalle startupille. Kiinnostukseni aiheeseen lähti omasta työstäni kyseisessä yrityksessä, jossa osa työtäni on PR-toimien suunnittelu ja toteuttaminen. Opinnäytetyön avulla halusin löytää tapoja kehittää omaa työtäni ja löytää tapoja kasvattaa ansaitun median määrää.
Opinnäytetyössä keskitytään yhteen markkinointiviestinnän osa-alueeseen: ansaittuun mediaan. Hyödynsin opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä teemahaastatteluja ja benchmarkingia. Osana tutkimusta toteutin viisi teemahaastattelua toimittajien kanssa, viisi teemahaastattelua PR-ammattilaisten kanssa ja dokumenttianalyysin startup-aiheisista artikkeleista.
Lähdin etsimään konkreettisia keinoja tehostaa toimeksiantajan PR-toimia tutkimuksen tulosten perusteella. Toteutin tämän etsimällä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia tutkimusten tuloksista ja tuin löydöksiä alan kirjallisuuden avulla. Lopputuloksena löysin tehokkaita mediatyöskentelytapoja, joiden avulla PR-toimintaa voidaan kehittää.
Kehittämisehdotukseni ovat kaikki keinoja parantaa ja tehostaa toimeksiantajan PR-toimintaa. Jaoin kehittämisehdotukseni kolmeen osa-alueeseen: startupin perustajien haastatteluprofiili -työpajaan, keinoihin tehostaa mediaviestinnän suunnittelua ja keinoihin lähestyä median tehokkaasti. Näiden kehitysehdotusten pohjalta toimeksiantajan PR-toimintaa voidaan jatkossa toteuttaa tehokkaammin. Keinot ovat sellaisia, että voin ottaa ne osaksi omaa työtäni toimeksiantajayrityksessä.
Opinnäytetyössä keskitytään yhteen markkinointiviestinnän osa-alueeseen: ansaittuun mediaan. Hyödynsin opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä teemahaastatteluja ja benchmarkingia. Osana tutkimusta toteutin viisi teemahaastattelua toimittajien kanssa, viisi teemahaastattelua PR-ammattilaisten kanssa ja dokumenttianalyysin startup-aiheisista artikkeleista.
Lähdin etsimään konkreettisia keinoja tehostaa toimeksiantajan PR-toimia tutkimuksen tulosten perusteella. Toteutin tämän etsimällä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia tutkimusten tuloksista ja tuin löydöksiä alan kirjallisuuden avulla. Lopputuloksena löysin tehokkaita mediatyöskentelytapoja, joiden avulla PR-toimintaa voidaan kehittää.
Kehittämisehdotukseni ovat kaikki keinoja parantaa ja tehostaa toimeksiantajan PR-toimintaa. Jaoin kehittämisehdotukseni kolmeen osa-alueeseen: startupin perustajien haastatteluprofiili -työpajaan, keinoihin tehostaa mediaviestinnän suunnittelua ja keinoihin lähestyä median tehokkaasti. Näiden kehitysehdotusten pohjalta toimeksiantajan PR-toimintaa voidaan jatkossa toteuttaa tehokkaammin. Keinot ovat sellaisia, että voin ottaa ne osaksi omaa työtäni toimeksiantajayrityksessä.