Kasvomaskien käytön vaikutukset varhaiskasvatuksessa
Skippari, Janna; Tolonen, Helmi (2023)
Skippari, Janna
Tolonen, Helmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten kasvomaskien käyttö varhaiskasvatuksessa oli vaikuttanut lasten vuorovaikutuksen kehittymiseen. Tavoitteena oli tutkia, miten kasvomaskien käyttö oli muuttanut päiväkodissa työskentelyä ja vuorovaikutusta lasten kanssa. Tarkoituksena ja tavoitteena oli selvittää, oliko päiväkodin työntekijät huomanneet eroa lapsen vuorovaikutuksen kehittymisessä maskien käytön aikana. Tavoitteena oli selvittää, miten työnteko oli muuttunut kasvomaskien käytön aikana ja oliko vuorovaikutusta vahvistettu sanattoman viestinnän keinoin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymisen vaiheista sekä aikaisemmista tutkimuksista, miten kasvojen peittäminen vaikuttaa lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin yhdessä erään Vantaalaisen päiväkodin kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen tekemisessä käytimme teemahaastattelua.
Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joka mahdollisti keskustelumaisen ilmapiirin. Tutkimuksessa haastateltiin varhaiskasvatuksen opettajia ja lastenhoitajia. Tutkimuksen tulosten mukaan lasten vuorovaikutuksen kehittyminen ei ole huomattavasti muuttunut kasvomaskien käytön aikana. Osa lapsista on herkempiä muutoksille kuin toiset ja tämä saattoi näkyä esim. vierastamisena, itkuisuutena tai rauhattomuutena. Kasvattajat eivät olleet huolissaan lasten vuorovaikutuksen kehittymisestä kasvomaskien aikana. Kasvattajat kokivat kasvomaskien käytön hankalaksi ja epäjohdonmukaiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymisen vaiheista sekä aikaisemmista tutkimuksista, miten kasvojen peittäminen vaikuttaa lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin yhdessä erään Vantaalaisen päiväkodin kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen tekemisessä käytimme teemahaastattelua.
Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joka mahdollisti keskustelumaisen ilmapiirin. Tutkimuksessa haastateltiin varhaiskasvatuksen opettajia ja lastenhoitajia. Tutkimuksen tulosten mukaan lasten vuorovaikutuksen kehittyminen ei ole huomattavasti muuttunut kasvomaskien käytön aikana. Osa lapsista on herkempiä muutoksille kuin toiset ja tämä saattoi näkyä esim. vierastamisena, itkuisuutena tai rauhattomuutena. Kasvattajat eivät olleet huolissaan lasten vuorovaikutuksen kehittymisestä kasvomaskien aikana. Kasvattajat kokivat kasvomaskien käytön hankalaksi ja epäjohdonmukaiseksi.