Sosiaalisen median liikakäyttö hallintaan – verkkokurssin suunnittelu
Manninen, Mikko (2023)
Manninen, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915568
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella sosiaalisen median liiallisen käytön hallintaa tukeva verkkokurssin prototyyppi ja selvittää tätä varten tarpeellinen tieteellinen tausta. Työn toimeksiantajana oli digitaaliseen viestintään, myyntiin ja markkinointiin erikoistunut Nuotio Digital oy, jossa tekijä myös itse työskentelee yrittäjänä.
Opinnäytetyön tutkimusstrategia oli konstruktiivisen tutkimus, joka sisälsi tuotekehitysprosessin. Tutkimusmetodi oli reflektiivinen ja kokemuksellinen itsearviointi. Dokumentointiin kuului tuotekehitysaineisto sekä tätä kommentoiva kokemuksellinen reflektointiaineisto. Tuotekehitys on monialaista toimintaa ja se tapahtuu useiden eri tieteen- ja yhteiskunnan alojen risteyskohdassa.
Tuotekehitysprosessi sisälsi neljä vaihetta: käynnistys, luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Tuotekehitysprosessin aikana selvisi useita käyttökelpoisia tukikeinoja sosiaalisen median liikakäyttöön liittyen. Tehokkaimpia keinoja ovat mm. automaattisten käyttöaikamuistutusten ja rajoitusten käyttöönotto. Käyttöaika ei ole ainoa muuttuja ongelmallisessa käytössä, mutta sen seuraaminen on kuitenkin selkeää ja käyttökelpoinen keino.
Opinnäytetyössä selvitettiin verkkokurssin prototyyppiä varten sosiaalisen median hallitun käytön, liiallisen käytön ja riippuvuuskäytön erityispiirteitä ja keinoja, joilla käyttöä voidaan mitata sekä mihin pistemääriin ja tuntimääriin liikakäyttö sijoittuu. Liikakäytön ja varsinaisen someriippuvuuden sekä hallitun käytön ja liikakäytön rajojen määritteleminen on yksi kiinnostava teoreettisen tiedon alue, mihin opinnäytetyö toi uutta näkemystä ja tietoa. Tämän kurssin käyttöä varten käyttökelpoiset piste- ja aikarajat ja tukikeinot saatiin selvitettyä vertailemalla aiheesta tehtyjä tutkimuksia.
Someriippuvuus on osa toiminnallisia riippuvuuksia ja internetriippuvuuksia. Kaikki riippuvuus on liikakäyttöä, mutta kaikki liikakäyttö ei ole riippuvuutta. Suurimmalle osalla ihmisistä sosiaalisen median käyttö on täysin hallittua ja myös hyödyllistä. Sen suhteen tulee kuitenkin pitää varansa, koska sen tarjoama virikkeellisyys ja nopea mielialan muutos voi johtaa liialliseen käyttöön ja myös riippuvuuteen. Opinnäytetyössä ja verkkokurssin prototyypissä kohderyhmä rajattiin liikakäyttäjiin, rajaten hallittu ja riippuvuuskäyttö pois.
Kehittämistehtävänä valmistui verkossa toimiva verkkokurssin prototyyppi nimeltään “Sosiaalisen median liikakäyttö -hallintaan”. Kurssi toimii avoimessa verkossa ja sinne on mahdollista rekisteröityä koekäyttäjäksi. Kurssin yhteydessä on palautekysely. Koekäyttäjien palaute otettiin myös osaksi tuotekehitysprosessiin viimeistelyvaihetta. The purpose of this study was to design a prototype for an online course to support the management of the excessive use of social media and to lay out the scientific background necessary for this purpose. The work was commissioned by Nuotio Digital Oy, a company specialised in digital communications, sales and marketing, where the author of this thesis also works as an entrepreneur.
The research strategy used in this study was a constructive study that included a product development process. The reflective and experience-based self-assessment was used as the research method. The documentation included product development data and experience-based reflection data commenting on the former. Product development is a multidisciplinary effort that occurs at the interface of several scientific fields and social sectors.
The product development process included four phases: launching, drafting, development and finalisation. During the product development process, several useful support methods related to the excessive use of social media were discovered. The most effective methods include automatic reminders of time spent on social media and the introduction of limits. While time spent on social media is not the only variable of problematic use, tracking it is a clear and useful means.
To create a prototype for an online course, the study examined the special features of the controlled use of social media, excessive use and use indicating social media addiction, the means to measure use, and the scores and numbers of hours that indicate excessive use. Distinguishing excessive use from actual social media addiction as well as normal use from excessive use is an interesting area of theoretical knowledge, on which this study produced a new view and information. Useful threshold scores and time limits as well as support measures were determined by comparing studies published on the topics.
Social media addiction is one form of behavioural addiction and online addiction. All kinds of addictions involve excessive use, but not all excessive use is an addiction. Most people fully manage their social media use and gain benefits through it. However, exercising caution is recommended, as the stimuli and quick mood changes enabled by social media may lead to excessive use and even addiction. In this study and the online course prototype, the target group was limited to those with excessive social media use; users able to manage their use with restrictions and with social media addiction were excluded.
The development project produced a prototype for an online course called “Managing excessive use of social media”. The course is openly available online and allows registration as test users. A feedback questionnaire is included in the course. Feedback obtained from test users was also included in the finalisation phase of the product development process.
Opinnäytetyön tutkimusstrategia oli konstruktiivisen tutkimus, joka sisälsi tuotekehitysprosessin. Tutkimusmetodi oli reflektiivinen ja kokemuksellinen itsearviointi. Dokumentointiin kuului tuotekehitysaineisto sekä tätä kommentoiva kokemuksellinen reflektointiaineisto. Tuotekehitys on monialaista toimintaa ja se tapahtuu useiden eri tieteen- ja yhteiskunnan alojen risteyskohdassa.
Tuotekehitysprosessi sisälsi neljä vaihetta: käynnistys, luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Tuotekehitysprosessin aikana selvisi useita käyttökelpoisia tukikeinoja sosiaalisen median liikakäyttöön liittyen. Tehokkaimpia keinoja ovat mm. automaattisten käyttöaikamuistutusten ja rajoitusten käyttöönotto. Käyttöaika ei ole ainoa muuttuja ongelmallisessa käytössä, mutta sen seuraaminen on kuitenkin selkeää ja käyttökelpoinen keino.
Opinnäytetyössä selvitettiin verkkokurssin prototyyppiä varten sosiaalisen median hallitun käytön, liiallisen käytön ja riippuvuuskäytön erityispiirteitä ja keinoja, joilla käyttöä voidaan mitata sekä mihin pistemääriin ja tuntimääriin liikakäyttö sijoittuu. Liikakäytön ja varsinaisen someriippuvuuden sekä hallitun käytön ja liikakäytön rajojen määritteleminen on yksi kiinnostava teoreettisen tiedon alue, mihin opinnäytetyö toi uutta näkemystä ja tietoa. Tämän kurssin käyttöä varten käyttökelpoiset piste- ja aikarajat ja tukikeinot saatiin selvitettyä vertailemalla aiheesta tehtyjä tutkimuksia.
Someriippuvuus on osa toiminnallisia riippuvuuksia ja internetriippuvuuksia. Kaikki riippuvuus on liikakäyttöä, mutta kaikki liikakäyttö ei ole riippuvuutta. Suurimmalle osalla ihmisistä sosiaalisen median käyttö on täysin hallittua ja myös hyödyllistä. Sen suhteen tulee kuitenkin pitää varansa, koska sen tarjoama virikkeellisyys ja nopea mielialan muutos voi johtaa liialliseen käyttöön ja myös riippuvuuteen. Opinnäytetyössä ja verkkokurssin prototyypissä kohderyhmä rajattiin liikakäyttäjiin, rajaten hallittu ja riippuvuuskäyttö pois.
Kehittämistehtävänä valmistui verkossa toimiva verkkokurssin prototyyppi nimeltään “Sosiaalisen median liikakäyttö -hallintaan”. Kurssi toimii avoimessa verkossa ja sinne on mahdollista rekisteröityä koekäyttäjäksi. Kurssin yhteydessä on palautekysely. Koekäyttäjien palaute otettiin myös osaksi tuotekehitysprosessiin viimeistelyvaihetta.
The research strategy used in this study was a constructive study that included a product development process. The reflective and experience-based self-assessment was used as the research method. The documentation included product development data and experience-based reflection data commenting on the former. Product development is a multidisciplinary effort that occurs at the interface of several scientific fields and social sectors.
The product development process included four phases: launching, drafting, development and finalisation. During the product development process, several useful support methods related to the excessive use of social media were discovered. The most effective methods include automatic reminders of time spent on social media and the introduction of limits. While time spent on social media is not the only variable of problematic use, tracking it is a clear and useful means.
To create a prototype for an online course, the study examined the special features of the controlled use of social media, excessive use and use indicating social media addiction, the means to measure use, and the scores and numbers of hours that indicate excessive use. Distinguishing excessive use from actual social media addiction as well as normal use from excessive use is an interesting area of theoretical knowledge, on which this study produced a new view and information. Useful threshold scores and time limits as well as support measures were determined by comparing studies published on the topics.
Social media addiction is one form of behavioural addiction and online addiction. All kinds of addictions involve excessive use, but not all excessive use is an addiction. Most people fully manage their social media use and gain benefits through it. However, exercising caution is recommended, as the stimuli and quick mood changes enabled by social media may lead to excessive use and even addiction. In this study and the online course prototype, the target group was limited to those with excessive social media use; users able to manage their use with restrictions and with social media addiction were excluded.
The development project produced a prototype for an online course called “Managing excessive use of social media”. The course is openly available online and allows registration as test users. A feedback questionnaire is included in the course. Feedback obtained from test users was also included in the finalisation phase of the product development process.