Turvallisuuden kokemus osana traumainformoitua näkökulmaa, polyvagaaliteoriaa ja toipumisorientaatiota : hyvinvointipelin kehittäminen Helsingin Klubitalon mielenterveyskuntoutujille
Vastela, Kaisu; Posti, Maaria (2023)
Vastela, Kaisu
Posti, Maaria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915724
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty kehittämistyönä Helsingin Klubitalolle, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, tuottaa ja arvioida Helsingin Klubitalolle hyvinvointipeli. Työn tavoitteena oli kehittää Helsingin Klubitalon asiakastoimintaa yhdessä yhteisön kanssa, kehittää onnistunut peli sekä lisätä tietoisuutta koetun turvallisuuden tunteen merkityksestä hyvinvoinnille pelimuotoisen psykoedukaation avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön liittyvä tutkimuksellinen selvitys ohjasi tässä työssä pelin kehittämistä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu traumainformoidusta näkökulmasta, polyvagaaliteoriasta, toipumisorientaatiosta, mielenterveyskuntoutujista ja pelillistämisestä.
Pelin kehittämisprosessi eteni yhteiskehittämisen avulla. Pelin kehittämiseen osallistui opinnäytetyön laatijoista ja Helsingin Klubitalon työryhmästä muodostuva organisaatio, jonka yhteiset suunnittelukokoukset ohjasivat pelin suunnittelua. Kehitettävästä pelistä laadittiin SWOT-analyysi, johon tukeutuen arvioitiin kehitettävää peliä ja tavoitteiden saavuttamista. Valmista peliä arvioitiin Helsingin Klubitalolta saadun palautteen ja opinnäytetyön laatijoiden itsearvioinnin avulla. Toimeksiantajalta ja kohderyhmältä palautetta kerättiin Klubitalolla järjestetyssä pelauttamisessa.
Kehittämistoiminnan tuloksena tuotettiin hyvinvointipeli, joka koostuu pelikorteista, ohjevihosta ja säilytyslaatikosta. Peli pyrkii herättelemään ajatuksia pelaajan omaan hyvinvointiin liittyen. Palautteen perusteella enemmistö pelauttamistilaisuuteen osallistuneista koki oppineensa tavoitteiden mukaisesti uutta tietoa hyvinvointiin liittyen ja pelaamisen herättäneen tunteita. Lisäksi valtaosa vastaajista mainitsi voivansa kuvitella palaavansa pelin pariin myöhemmin. Asetetuista tavoitteista huolimatta peli kuitenkin koettiin haasteellisena oppia.
Opinnäytetyön laatijoiden näkemyksen mukaan pelin suunnittelu onnistui käytettävissä olleisiin resursseihin nähden hyvin. Lisäksi saadut tulokset osoittavat pelin hyödyntämisen potentiaalin Klubitalon mielenterveyskuntoutujien hyvinvoinnin lisäämisessä. Jatkokehittämisen kohteeksi koettiin pelin kehittäminen edelleen, mikä mahdollistaisi pelin vastaamisen paremmin kohderyhmän tarpeisiin, sekä pelin hyödyntäminen muiden kohderyhmien kanssa.
Asiasanat: traumainformoitu näkökulma, polyvagaaliteoria, toipumisorientaatio, mielenterveyskuntoutujat, pelillisyys
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön liittyvä tutkimuksellinen selvitys ohjasi tässä työssä pelin kehittämistä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu traumainformoidusta näkökulmasta, polyvagaaliteoriasta, toipumisorientaatiosta, mielenterveyskuntoutujista ja pelillistämisestä.
Pelin kehittämisprosessi eteni yhteiskehittämisen avulla. Pelin kehittämiseen osallistui opinnäytetyön laatijoista ja Helsingin Klubitalon työryhmästä muodostuva organisaatio, jonka yhteiset suunnittelukokoukset ohjasivat pelin suunnittelua. Kehitettävästä pelistä laadittiin SWOT-analyysi, johon tukeutuen arvioitiin kehitettävää peliä ja tavoitteiden saavuttamista. Valmista peliä arvioitiin Helsingin Klubitalolta saadun palautteen ja opinnäytetyön laatijoiden itsearvioinnin avulla. Toimeksiantajalta ja kohderyhmältä palautetta kerättiin Klubitalolla järjestetyssä pelauttamisessa.
Kehittämistoiminnan tuloksena tuotettiin hyvinvointipeli, joka koostuu pelikorteista, ohjevihosta ja säilytyslaatikosta. Peli pyrkii herättelemään ajatuksia pelaajan omaan hyvinvointiin liittyen. Palautteen perusteella enemmistö pelauttamistilaisuuteen osallistuneista koki oppineensa tavoitteiden mukaisesti uutta tietoa hyvinvointiin liittyen ja pelaamisen herättäneen tunteita. Lisäksi valtaosa vastaajista mainitsi voivansa kuvitella palaavansa pelin pariin myöhemmin. Asetetuista tavoitteista huolimatta peli kuitenkin koettiin haasteellisena oppia.
Opinnäytetyön laatijoiden näkemyksen mukaan pelin suunnittelu onnistui käytettävissä olleisiin resursseihin nähden hyvin. Lisäksi saadut tulokset osoittavat pelin hyödyntämisen potentiaalin Klubitalon mielenterveyskuntoutujien hyvinvoinnin lisäämisessä. Jatkokehittämisen kohteeksi koettiin pelin kehittäminen edelleen, mikä mahdollistaisi pelin vastaamisen paremmin kohderyhmän tarpeisiin, sekä pelin hyödyntäminen muiden kohderyhmien kanssa.
Asiasanat: traumainformoitu näkökulma, polyvagaaliteoria, toipumisorientaatio, mielenterveyskuntoutujat, pelillisyys