Tietokonepelidemon kehittäminen sturtup-yrityksessä
Oiva, Eeva (2023)
Oiva, Eeva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015780
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli aloittelevan peliyrityksen työprosessien tarkastelu ja kehittäminen pelidemoa tehtäessä. Lisäksi tavoitteena oli ammatillinen kehitys pelialalla sekä pelialan työtehtäviin liittyvän osaamisen kehittäminen. Toimeksiantajana toimi peliyritys nimeltä Potion 8 Oy.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kymmenen viikon ajan päivittäin päiväkirjaraportoinnin avulla yrityksen pelinkehitysprosesseja sekä pelinkehitykseen liittyviä työtehtäviä. Viikkoanalyyseissä pohdittiin tarkemmin viikon aikana tehtyjä havaintoja, tarkoituksena käyttää opittua sekä yrityksen toimintojen tehostamiseen että ammatilliseen kehittymiseen pelialalla. Työssä hyödynnettiin muun muassa pelinkehittäjien yhteisöltä saatua apua ja materiaalia.
Työn aikana tunnistettiin kehitettäviä kohteita sekä yrityksen työprosesseissa että pelinkehityksen työtehtävissä. Tämän takia saatiin tehostettua muun muassa yrityksen versionhallintaan sekä testaukseen liittyviä käytänteitä ja ohjelmointiin liittyviä työtapoja. Opinnäytetyön tuloksena yrityksellä on kattavampi käsitys pelinkehityksen eri osa-alueista ja parempi osaaminen pelinkehityksen työtehtävissä. Nämä molemmat hyödyttävät yritystä myös tulevaisuudessa, kun pelistä ryhdytään kehittämään lopullista versiota.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kymmenen viikon ajan päivittäin päiväkirjaraportoinnin avulla yrityksen pelinkehitysprosesseja sekä pelinkehitykseen liittyviä työtehtäviä. Viikkoanalyyseissä pohdittiin tarkemmin viikon aikana tehtyjä havaintoja, tarkoituksena käyttää opittua sekä yrityksen toimintojen tehostamiseen että ammatilliseen kehittymiseen pelialalla. Työssä hyödynnettiin muun muassa pelinkehittäjien yhteisöltä saatua apua ja materiaalia.
Työn aikana tunnistettiin kehitettäviä kohteita sekä yrityksen työprosesseissa että pelinkehityksen työtehtävissä. Tämän takia saatiin tehostettua muun muassa yrityksen versionhallintaan sekä testaukseen liittyviä käytänteitä ja ohjelmointiin liittyviä työtapoja. Opinnäytetyön tuloksena yrityksellä on kattavampi käsitys pelinkehityksen eri osa-alueista ja parempi osaaminen pelinkehityksen työtehtävissä. Nämä molemmat hyödyttävät yritystä myös tulevaisuudessa, kun pelistä ryhdytään kehittämään lopullista versiota.
