Mobiilisovelluksessa tarjottavat edut marketkaupassa : case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Turtiainen, Noora (2023)
Turtiainen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on mobiilisovelluksessa tarjottavat edut marketkaupassa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia mobiilietuja asiakkaat arvostavat S-mobiilisovelluksessa. Toimeksiantajayritys oli Osuuskauppa Hämeenmaa, jolle S-mobiili on tärkeä markkinointi- ja viestintäkanava. Osaltaan sovellus toimii myös asiakaspalvelukanavana ja sen tarkoituksena on sitouttaa asiakkaita käyttämään S-ryhmän palveluja.
Opinnäytetyön teoria käsittelee yleisesti digimarkkinointia ja sen keskeisimpiä kanavia, joita ovat verkkosivut, sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi ja -mainonta, markkinoinnin automaatio sekä sosiaalinen media. Lisäksi käsitellään tarkemmin mobiilimarkkinointia osana digimarkkinointia, sillä se on nykypäivänä tärkeä osa monikanavaista markkinointia ja myös opinnäytetyön aiheen kannalta olennaista.
Tutkimus asiakkaiden mielipiteistä S-mobiilin kuponkeihin liittyen toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyssä selvitettiin vastaajien taustatietoja, S-mobiilin käyttöä ja mielipiteitä sen eduista. Taustatietojen avulla tutkimustuloksia voidaan tarkastella esimerkiksi ikäryhmittäin.
Tutkimustulokset antavat paljon mielenkiintoista tietoa asiakkaiden mielipiteistä, kuten mieluisimmista tuoteryhmistä ja S-mobiilietujen hyödyntämisestä. Erityisesti avoimet palautteet antavat toimeksiantajalle arvokasta tietoa jatkoa ajatellen ja mahdollisesti johtavat myös sovelluksen kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoria käsittelee yleisesti digimarkkinointia ja sen keskeisimpiä kanavia, joita ovat verkkosivut, sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi ja -mainonta, markkinoinnin automaatio sekä sosiaalinen media. Lisäksi käsitellään tarkemmin mobiilimarkkinointia osana digimarkkinointia, sillä se on nykypäivänä tärkeä osa monikanavaista markkinointia ja myös opinnäytetyön aiheen kannalta olennaista.
Tutkimus asiakkaiden mielipiteistä S-mobiilin kuponkeihin liittyen toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyssä selvitettiin vastaajien taustatietoja, S-mobiilin käyttöä ja mielipiteitä sen eduista. Taustatietojen avulla tutkimustuloksia voidaan tarkastella esimerkiksi ikäryhmittäin.
Tutkimustulokset antavat paljon mielenkiintoista tietoa asiakkaiden mielipiteistä, kuten mieluisimmista tuoteryhmistä ja S-mobiilietujen hyödyntämisestä. Erityisesti avoimet palautteet antavat toimeksiantajalle arvokasta tietoa jatkoa ajatellen ja mahdollisesti johtavat myös sovelluksen kehittämiseen.