Taloustilanteen vaikutus ammattikorkeakouluopiskelijoiden ostokäyttäytymiseen
Nikander, Nea (2023)
Nikander, Nea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tutkimustietoa tämänhetkisen taloustilanteen vaikutuksesta ammattikorkeakouluopiskelijoiden ostokäyttäytymiseen. Työssä selvitettiin miten vallitseva taloustilanne vaikuttaa opiskelijoiden kulutustottumuksiin. Lisäksi tarkoitus oli selvittää mihin opiskelijat käyttävät rahaa entiseen malliin ja mistä on jouduttu tinkimään. Aihe oli rajattu tutkimaan ainoastaan ostokäyttäytymistä ja sen muutosta ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä teoriapohjaa monipuolisesti eri lähteitä hyödyntäen ostokäyttäytymisestä, Maslowin tarvehierarkiasta, inflaatiosta sekä opintolainojen korkojen kohoamisesta. Aineisto kerättiin tekemällä kyselytutkimus ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen menetelmä, sillä tavoitteena oli saavuttaa mahdollisimman suuri otos vastaajia, jotta tutkimustulos olisi mahdollisimman luotettava.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ostokäyttäytymisen muutokset näkyvät erityisesti ruokaostoksissa säästämisessä ja toissijaisten tarpeiden vähentämisenä. Välttämättömistä asioista ei ole jouduttu toistaiseksi luopumaan.
Jatkotutkimuskohteiksi nousivat tutkimuksen toistaminen sellaisenaan uudelleen kahden vuoden kuluttua ja tutkimuksen toteuttaminen kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä teoriapohjaa monipuolisesti eri lähteitä hyödyntäen ostokäyttäytymisestä, Maslowin tarvehierarkiasta, inflaatiosta sekä opintolainojen korkojen kohoamisesta. Aineisto kerättiin tekemällä kyselytutkimus ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen menetelmä, sillä tavoitteena oli saavuttaa mahdollisimman suuri otos vastaajia, jotta tutkimustulos olisi mahdollisimman luotettava.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ostokäyttäytymisen muutokset näkyvät erityisesti ruokaostoksissa säästämisessä ja toissijaisten tarpeiden vähentämisenä. Välttämättömistä asioista ei ole jouduttu toistaiseksi luopumaan.
Jatkotutkimuskohteiksi nousivat tutkimuksen toistaminen sellaisenaan uudelleen kahden vuoden kuluttua ja tutkimuksen toteuttaminen kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.