Rikastu kieli, rikastu! : runot ja lorut kielellisen tietoisuuden tukemisessa
Torvi, Petra (2023)
Torvi, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015903
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistavoitteena oli tarkastella kielellisen tietoisuuden tukemista runojen ja lorujen avulla. Lisäksi tavoitteena oli tutustua kielellisen tietoisuuden eri osa-alueisiin sekä kehittyvän luku- ja kirjoitustaidon tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Kehittämistyö tuloksena syntyi lorupussi, joka sisältää loruja, runoja sekä toiminnallisia loruleikkejä eri vuosikymmeniltä. Lorupussi on tarkoitettu työkaluksi omaan työhöni. Sen tarkoitus on rikastaa kieltä, laajentaa sanavarastoa ja muistuttaa perinteistä.
Varhaiskasvatussuunnitelman 2022 mukaan varhaiskasvatuksen tehtävänä on herättää ja lisätä lasten kiinnostusta suullista ja kirjoitettua kieltä ja vähitellen myös lukemista ja kirjoittamista kohtaan. Kielen tutkiminen ja havainnointi auttaa suuntaamaan lasten huomion sanojen merkityksestä kielen muotoihin ja rakenteisiin, kuten sanoihin, tavuihin ja äänteisiin. Lasta myös rohkaistaan kirjoittamaan ja lukemaan leikillisesti. Lisäksi varhaiskasvatuksen tehtävänä on vahvistaa lasten kielellisten taitojen ja valmiuksien sekä kielellisen identiteetin kehittymistä. Varhaiskasvatuksessa tulee myös vahvistaa lasten uteliaisuutta ja kiinnostusta kieliin, teksteihin ja kulttuureihin.
Portfolio muotoinen opinnäytetyö toteutettiin digitaalisesti Bulb-verkkoalustalle. Portfoliossa esitellään teoreettinen viitekehys sekä lorupussi ja lorujen tekijät. Lisäksi portfolio sisältää pohdintaa opinnäytetyön prosessista. Teoreettisessa osuudessa kuvattiin kielellisen tietoisuuden eri osa-alueet sekä varhaisen luku- ja kirjoitustaidon tukemista varhaiskasvatuksessa. Lisäksi mukana on teoriaa runojen ja lorujen käytöstä sekä laajan sanavaraston merkityksestä.
Varhaiskasvatussuunnitelman 2022 mukaan varhaiskasvatuksen tehtävänä on herättää ja lisätä lasten kiinnostusta suullista ja kirjoitettua kieltä ja vähitellen myös lukemista ja kirjoittamista kohtaan. Kielen tutkiminen ja havainnointi auttaa suuntaamaan lasten huomion sanojen merkityksestä kielen muotoihin ja rakenteisiin, kuten sanoihin, tavuihin ja äänteisiin. Lasta myös rohkaistaan kirjoittamaan ja lukemaan leikillisesti. Lisäksi varhaiskasvatuksen tehtävänä on vahvistaa lasten kielellisten taitojen ja valmiuksien sekä kielellisen identiteetin kehittymistä. Varhaiskasvatuksessa tulee myös vahvistaa lasten uteliaisuutta ja kiinnostusta kieliin, teksteihin ja kulttuureihin.
Portfolio muotoinen opinnäytetyö toteutettiin digitaalisesti Bulb-verkkoalustalle. Portfoliossa esitellään teoreettinen viitekehys sekä lorupussi ja lorujen tekijät. Lisäksi portfolio sisältää pohdintaa opinnäytetyön prosessista. Teoreettisessa osuudessa kuvattiin kielellisen tietoisuuden eri osa-alueet sekä varhaisen luku- ja kirjoitustaidon tukemista varhaiskasvatuksessa. Lisäksi mukana on teoriaa runojen ja lorujen käytöstä sekä laajan sanavaraston merkityksestä.