Teknisten ja digitaalisten ratkaisujen asiakas- ja työntekijälähtöinen tuotekehitys sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Valkeamäki, Ville (2023)
Valkeamäki, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016067
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja uudet teknologiat vaikuttavat sosiaali- ja terveysalan työn organisointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja työhyvinvointiin. Teknologiaa kehitetään edelleen paljon laitenäkökulmasta ja resursseja saatetaan käyttää vääränlaisten tai liian vähän testattujen teknisten ratkaisujen käyttöönottoihin.
Asiakaslähtöisyys ja työntekijöiden osallistaminen ovat osa kehitystä, jossa yksilöllisyys ja perinteisten auktoriteettien merkityksen heikkeneminen muuttaa sekä ammattilaisten asemaa että johtamista. Palvelujen käyttäjät eivät ole enää pelkästään palvelun kohteita, vaan osallistuvat aktiivisesti omien palvelujensa kehittämiseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli kuvata keinoja, joilla sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa henkilöstöä ja asiakkaita on saatu osallistumaan tuotekehitykseen ja palvelujen käyttöönottoon jo varhaisessa vaiheessa.
Tulosten mukaan sitouttaessa työntekijöitä tuotekehitykseen tulisi erityisesti kiinnittää huomioita työntekijöiden johtamiseen, viestintään ja organisaatiokulttuuriin. Asiakkaita sitouttaessa tulisi käyttää yhteisökehittämisen ja palvelumuotoilun toimintamalleja, kuten innovaatioiden visualisointia ja kokeiluja.
Yhdistämö-hankkeessa tulisi integratiivisen kirjallisuuskatsauksen perusteella kiinnittää huomioita työntekijöiden johtamiseen, viestintään ja organisaatiokulttuuriin. Asiakkaiden osallistamisessa tulisi hyödyntää yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun toimintamalleja.
Asiakaslähtöisyys ja työntekijöiden osallistaminen ovat osa kehitystä, jossa yksilöllisyys ja perinteisten auktoriteettien merkityksen heikkeneminen muuttaa sekä ammattilaisten asemaa että johtamista. Palvelujen käyttäjät eivät ole enää pelkästään palvelun kohteita, vaan osallistuvat aktiivisesti omien palvelujensa kehittämiseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli kuvata keinoja, joilla sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa henkilöstöä ja asiakkaita on saatu osallistumaan tuotekehitykseen ja palvelujen käyttöönottoon jo varhaisessa vaiheessa.
Tulosten mukaan sitouttaessa työntekijöitä tuotekehitykseen tulisi erityisesti kiinnittää huomioita työntekijöiden johtamiseen, viestintään ja organisaatiokulttuuriin. Asiakkaita sitouttaessa tulisi käyttää yhteisökehittämisen ja palvelumuotoilun toimintamalleja, kuten innovaatioiden visualisointia ja kokeiluja.
Yhdistämö-hankkeessa tulisi integratiivisen kirjallisuuskatsauksen perusteella kiinnittää huomioita työntekijöiden johtamiseen, viestintään ja organisaatiokulttuuriin. Asiakkaiden osallistamisessa tulisi hyödyntää yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun toimintamalleja.