Hämeenlinnan kaupungin perhepäivähoitajille suunnattu Ilmaisun monet muodot materiaalisalkku
Alastalo, Roosa (2023)
Alastalo, Roosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on Hämeenlinnan kaupungin perhepäivähoitoon suunnattu ilmaisun monet muodot materiaalisalkku. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kokonaisuus, joka tukisi perhepäivähoitajien ammatillisuutta ja antaisi ideoita ilmaisun eri muotojen toteuttamiseen perhepäivähoidossa. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa ilmaisun monet muodot materiaalisalkku perhepäivähoitajille.
Opinnäytetyöni teoreettisina lähtökohtina olivat kansallisen arviointikeskuksen raportit koskien taito- ja taidekasvatuksen tilaa varhaiskasvatuksessa sekä ilmaisun eri muotojen välistä yhteyttä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. Tietoperustassa keskeisessä osassa on varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2022), jota voidaan pitää tämän opinnäytetyön perustana ja minkä asettamiin tavoitteisiin opinnäytetyöllä pyritään. Opinnäytetyön tietoperustassa on avattu perhepäivähoidon asemaa varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatussuunnitelman sisältöjä, taito- ja taidekasvatusta sekä draamakasvatusta ilmaisun välineenä.
Kehittämistyö koostui laadullisesti toteutetusta tutkimuksellisesta osuudesta, joka oli alkukartoitus–kysely. Kysely toteutettiin sähköisesti Microsoft Forms -alustaa hyödyntäen. Alkukartoitus-kyselystä nousi esille konkreettisia toiveita ilmaisun alueista, joita oli sanallinen ja musiikillinen ilmaisu. Toiveena perhepäivähoitajilta nousi käsinuket ja tunnetaitoihin liittyvä materiaali. Nämä lähtivät suuntaamaan ja osaltaan rajamaan materiaalisalkun suunnittelua.
Kehittämistyön tuloksena syntyi materiaalikokonaisuus, joka sisältää eri oppimisympäristöissä hyödynnettäviä ideoita ilmaisun monien muotojen toteuttamiseen. Materiaali sisältää muun muassa ideoita sadutukseen, syksyisiä loru- ja laululeikkejä sekä ideoita välineiden kuten käsinukkejen käyttöön. Opinnäytetyöllä vastattiin sille asetettuihin tavoitteisiin, josta hyötyi niin opiskelija kuin työelämäkin. Tavoitteiden täyttymistä ei pystytä kuitenkaan täysin arvioimaan, koska materiaalisalkun todellinen käyttäjäryhmä eli perhepäivähoitajat eivät olleet mukana lopullisessa työn arvioinnissa. Työelämäkumppanin yhteyshenkilöltä saadun palautteen perusteella toiminta vastasi tarpeita.
Opinnäytetyöni teoreettisina lähtökohtina olivat kansallisen arviointikeskuksen raportit koskien taito- ja taidekasvatuksen tilaa varhaiskasvatuksessa sekä ilmaisun eri muotojen välistä yhteyttä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. Tietoperustassa keskeisessä osassa on varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2022), jota voidaan pitää tämän opinnäytetyön perustana ja minkä asettamiin tavoitteisiin opinnäytetyöllä pyritään. Opinnäytetyön tietoperustassa on avattu perhepäivähoidon asemaa varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatussuunnitelman sisältöjä, taito- ja taidekasvatusta sekä draamakasvatusta ilmaisun välineenä.
Kehittämistyö koostui laadullisesti toteutetusta tutkimuksellisesta osuudesta, joka oli alkukartoitus–kysely. Kysely toteutettiin sähköisesti Microsoft Forms -alustaa hyödyntäen. Alkukartoitus-kyselystä nousi esille konkreettisia toiveita ilmaisun alueista, joita oli sanallinen ja musiikillinen ilmaisu. Toiveena perhepäivähoitajilta nousi käsinuket ja tunnetaitoihin liittyvä materiaali. Nämä lähtivät suuntaamaan ja osaltaan rajamaan materiaalisalkun suunnittelua.
Kehittämistyön tuloksena syntyi materiaalikokonaisuus, joka sisältää eri oppimisympäristöissä hyödynnettäviä ideoita ilmaisun monien muotojen toteuttamiseen. Materiaali sisältää muun muassa ideoita sadutukseen, syksyisiä loru- ja laululeikkejä sekä ideoita välineiden kuten käsinukkejen käyttöön. Opinnäytetyöllä vastattiin sille asetettuihin tavoitteisiin, josta hyötyi niin opiskelija kuin työelämäkin. Tavoitteiden täyttymistä ei pystytä kuitenkaan täysin arvioimaan, koska materiaalisalkun todellinen käyttäjäryhmä eli perhepäivähoitajat eivät olleet mukana lopullisessa työn arvioinnissa. Työelämäkumppanin yhteyshenkilöltä saadun palautteen perusteella toiminta vastasi tarpeita.