Vammaisen lapsen osallisuuden tukeminen puhetta tukevilla ja korvaavilla menetelmillä sijaishuollossa
Säynäjoki, Niina (2023)
Säynäjoki, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016193
Tiivistelmä
Kehittämismuotoisessa opinnäytetyössä tarkoituksena oli kehittää puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä erityistason sijaishuollon yksikköön yhdessä henkilökunnan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa menetelmiä ja työkaluja, joilla henkilökunta voi tukea vammaisen osallisuutta. Työelämäkumppanina oli Rinnekodit Kasvunkoti Onni, joka tarjoaa pitkäaikaista, ympärivuorokautista sijaishuollon palvelua. Asiakkailla on kehitysvamma tai muita erityisiä tarpeita.
Kehittämistyön tietoperustassa tarkastellaan vammaisuuden käsitettä, kun lapsella on autisminkirjon häiriö tai kehitysvamma, lastensuojelua ja vammaisen lapsen osallisuutta sekä puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä.
Opinnäytetyön menetelminä oli ideointityöpaja sekä puolistrukturoidut teemahaastattelut. Ideointityöpajan jälkeen parhaimmat ideat toteutettiin ja niitä arvioitiin teemahaastatteluissa. Toteutuneina ideoina tuotettiin materiaalipankki, josta tuotettiin välipalakansio sekä avaimenperäkuvat. Lisäksi teemahaastatteluissa kartoitettiin muita vuorovaikutustapoja ja -menetelmiä, joista koostettiin pikaopas vuorovaikutukseen ja kommunikointiin.
Tuotetuista materiaaleista saatu palaute oli positiivista ja ne koettiin soveltuvan hyvin käyttöön yksikössä. Jatkotutkimuksena kuvakommunikaation vakiinnuttamiseksi voitaisiin etsiä keinoja yhteistyössä henkilökunnan kanssa. Valmista materiaalia on mahdollista hyödyntää myös muissa Rinnekotien yksiköissä sekä lasten muissa toimintaympäristöissä.
Kehittämistyön tietoperustassa tarkastellaan vammaisuuden käsitettä, kun lapsella on autisminkirjon häiriö tai kehitysvamma, lastensuojelua ja vammaisen lapsen osallisuutta sekä puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä.
Opinnäytetyön menetelminä oli ideointityöpaja sekä puolistrukturoidut teemahaastattelut. Ideointityöpajan jälkeen parhaimmat ideat toteutettiin ja niitä arvioitiin teemahaastatteluissa. Toteutuneina ideoina tuotettiin materiaalipankki, josta tuotettiin välipalakansio sekä avaimenperäkuvat. Lisäksi teemahaastatteluissa kartoitettiin muita vuorovaikutustapoja ja -menetelmiä, joista koostettiin pikaopas vuorovaikutukseen ja kommunikointiin.
Tuotetuista materiaaleista saatu palaute oli positiivista ja ne koettiin soveltuvan hyvin käyttöön yksikössä. Jatkotutkimuksena kuvakommunikaation vakiinnuttamiseksi voitaisiin etsiä keinoja yhteistyössä henkilökunnan kanssa. Valmista materiaalia on mahdollista hyödyntää myös muissa Rinnekotien yksiköissä sekä lasten muissa toimintaympäristöissä.