Integrating Innovations Into a Company’s Strategy Through a Concept of Sustainable Futures Business Design
Kivinen, Sari (2023)
Kivinen, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016225
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida tulevaisuuden ennakoinnin, tulevaisuus-, palvelu- ja liiketoimintamuotoilun roolia kestävän liiketoiminnan ja kestävyysstrategian luonnissa. Tarkoitus oli ymmärtää kuinka strategia-, liiketoiminnan kehitys- ja kestävyysasiantuntijat käyttävät eri menetelmiä työssään, minkälaisia haasteita he kohtaavat ja minkälaiset keinot auttavat onnistumaan kestävän liiketoiminnan kehittämisessä. Tämän tiedon pohjalta tutkimuksessa kehitetään konsepti, jota edellä mainittu ammattiryhmä voi käytännössä hyödyntää sisällyttäessään kestävyyden periaatteita osaksi yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tätä konseptia kutsutaan tulevaisuuden kestävän liiketoiminnan muotoilun konseptiksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu tulevaisuuden ennakoinnin, tulevaisuusmuotoilun, tulevaisuusorientoituneen palvelumuotoilun ja liiketoimintamallien innovaatioiden muotoilun sekä kestävän liiketoiminnan sekä kestävyyden arvonluonnin olemassa oleviin tutkimuksiin. Muotoilun ja ennakoinnin menetelmien käytön nykytilaa selvitettiin laadullisen tutkimuksen keinoin haastattelemalla kestävyys-, strategia- ja ennakointiasiantuntijoita eri yrityksissä Suomessa.
Tutkimustulokset osoittavat että ennakoinnin ja muotoilun keinojen kehittäminen ja laajentaminen sekä integrointi yhtenäiseksi osaksi yrityksen prosesseja mahdollistaisi ennakointitiedon hyödyntämisen useissa yrityksen toiminnoissa kestävyyden strategiasta, kestävien tuote- ja palveluinnovaatioiden asiakaskeskeiseen kehittämiseen sekä kestävyyden liiketoimintamallien kehittämiseen.
Tulosten pohjalta kehitettiin konsepti, jonka avulla kestävän kehityksen, palveluinnovaatioiden ja liiketoiminnan kehittämisen prosessit voidaan integroida keskenään, ja mahdollistaa kestävyyden arvonluonnin mahdollisuuksien analysointi ja liiketoimintainnovaatioiden kehittäminen ennakoinnin ja muotoilun menetelmillä. Konsepti voidaan edelleen kehittää yrityksien tarpeiden mukaisesti eri teollisuuden aloilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu tulevaisuuden ennakoinnin, tulevaisuusmuotoilun, tulevaisuusorientoituneen palvelumuotoilun ja liiketoimintamallien innovaatioiden muotoilun sekä kestävän liiketoiminnan sekä kestävyyden arvonluonnin olemassa oleviin tutkimuksiin. Muotoilun ja ennakoinnin menetelmien käytön nykytilaa selvitettiin laadullisen tutkimuksen keinoin haastattelemalla kestävyys-, strategia- ja ennakointiasiantuntijoita eri yrityksissä Suomessa.
Tutkimustulokset osoittavat että ennakoinnin ja muotoilun keinojen kehittäminen ja laajentaminen sekä integrointi yhtenäiseksi osaksi yrityksen prosesseja mahdollistaisi ennakointitiedon hyödyntämisen useissa yrityksen toiminnoissa kestävyyden strategiasta, kestävien tuote- ja palveluinnovaatioiden asiakaskeskeiseen kehittämiseen sekä kestävyyden liiketoimintamallien kehittämiseen.
Tulosten pohjalta kehitettiin konsepti, jonka avulla kestävän kehityksen, palveluinnovaatioiden ja liiketoiminnan kehittämisen prosessit voidaan integroida keskenään, ja mahdollistaa kestävyyden arvonluonnin mahdollisuuksien analysointi ja liiketoimintainnovaatioiden kehittäminen ennakoinnin ja muotoilun menetelmillä. Konsepti voidaan edelleen kehittää yrityksien tarpeiden mukaisesti eri teollisuuden aloilla.
