Ympäristökasvatuksen vuosi : ympäristökasvatuksen vuosikello varhaiskasvatukseen
Kuurne, Jenny; Laine, Salla-Anri; Pöllänen, Salla (2023)
Lataukset:
Kuurne, Jenny
Laine, Salla-Anri
Pöllänen, Salla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016258
Tiivistelmä
Tämä kehittämismuotoinen opinnäytetyö sijoittui varhaiskasvatuksen kentälle. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin Simonkallion päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa pedagoginen työväline, ympäristökasvatuksen vuosikello, varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Työvälineen tavoitteena oli kannustaa ja tukea varhaiskasvatuksen henkilöstöä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisen ympäristökasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määrittelyä, ympäristökasvatusta ja ekososiaalista näkökulmaa. Teoriaosuudessa määriteltiin myös Vantaan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman paikallisia tarkennuksia koskien kestävien elämäntapojen kehittämisen näkökulmaa sekä Vantaan kaupunkistrategian ympäristöön liittyviä tarkennuksia.
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Kehittämismenetelminä olivat haastattelu, kysely ja benchamarking. Haastattelun ja kyselyiden avulla kartoitettiin henkilöstön toiveet ja kehittämisehdotukset vuosikellon suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Tavoitteena oli saada selkeä ja helppokäyttöinen työväline ympäristökasvatuksen suunnittelun ja toteutuksen tueksi, joka on muokattavissa jokaisen ryhmän tarpeisiin. Ympäristökasvatuksen vuosikellon sisällön suunnittelussa huomioitiin työelämäkumppanin toive huomioida Vantaan varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen työkortit.
Arvioinnissa tarkasteltiin koko opinnäytetyöprosessia. Työelämäkumppanilta saatua palautetta hyödynnettiin arvioinnissa ja prosessia pohdittiin oman oppimisen näkökulmasta. Saadun palautteen perusteella ympäristökasvatuksen vuosikello palvelee työelämäkumppanin tarpeita ja se tullaan ottamaan käyttöön. Kiitosta työväline sai kattavasta sisällöstä ja visuaalisesta ilmeestä. Opinnäytetyön tuotosta voidaan hyödyntää laajemmalti varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Jatkokehittelyn kannalta ympäristökasvatuksen vuosikelloa voidaan käyttää myös osana uuden työntekijän perehdytysmateriaalia.
Teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määrittelyä, ympäristökasvatusta ja ekososiaalista näkökulmaa. Teoriaosuudessa määriteltiin myös Vantaan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman paikallisia tarkennuksia koskien kestävien elämäntapojen kehittämisen näkökulmaa sekä Vantaan kaupunkistrategian ympäristöön liittyviä tarkennuksia.
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Kehittämismenetelminä olivat haastattelu, kysely ja benchamarking. Haastattelun ja kyselyiden avulla kartoitettiin henkilöstön toiveet ja kehittämisehdotukset vuosikellon suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Tavoitteena oli saada selkeä ja helppokäyttöinen työväline ympäristökasvatuksen suunnittelun ja toteutuksen tueksi, joka on muokattavissa jokaisen ryhmän tarpeisiin. Ympäristökasvatuksen vuosikellon sisällön suunnittelussa huomioitiin työelämäkumppanin toive huomioida Vantaan varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen työkortit.
Arvioinnissa tarkasteltiin koko opinnäytetyöprosessia. Työelämäkumppanilta saatua palautetta hyödynnettiin arvioinnissa ja prosessia pohdittiin oman oppimisen näkökulmasta. Saadun palautteen perusteella ympäristökasvatuksen vuosikello palvelee työelämäkumppanin tarpeita ja se tullaan ottamaan käyttöön. Kiitosta työväline sai kattavasta sisällöstä ja visuaalisesta ilmeestä. Opinnäytetyön tuotosta voidaan hyödyntää laajemmalti varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Jatkokehittelyn kannalta ympäristökasvatuksen vuosikelloa voidaan käyttää myös osana uuden työntekijän perehdytysmateriaalia.