HR-harjoittelijan perehdytyspolku
Plink, Katrin (2023)
Plink, Katrin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016305
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää HR-harjoittelijan perehdytyspolku. Tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa digitaalinen perehdyttämisopas Moodle-oppimisympäristöön. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mehiläisen kanssa. Mehiläinen on yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka toimii Suomessa ja kansainvälisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöraportissa on kuvattu tietoperusta ja digitaalisen perehdytyspolun tuottamisen prosessi. Teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisestä, oppimisesta työssä ja digitalisaatiosta. Sisältö perehdytyspolkuun muodostui laadullisen tutkimuksen avulla. Menetelminä on käytetty sähköpostihaastattelua, avointa haastattelua ja sisäistä benchmarkingia.
Kehityksen tuloksena syntyi perehdyttämispolku, joka sisältää tietoja organisaatiosta, työtehtävistä ja niiden prosesseista, työohjeet sekä työkalun perehdytyksen seurantaan. Perehdytyspolku on laadittu Moodle-oppimisympäristöön. Digitaalinen kurssi koostuu tekstistä, kuvista, videoista ja linkeistä. Kurssia on helppo päivittää ja muokata tarpeen vaatiessa. Perehdytyspolku on kehitetty sellaiseksi, että se on muokattavissa myös muille tiimeille.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja perehdytyspolusta tuli osa perehdytysprosessia. Digitaalista perehdytyspolkua käytetään hyödyksi perehdytettäessä uusia HR-harjoittelijoita. Perehdytyspolku on samalla hyvä tuki perehdyttäjälle että hyvä HR-harjoittelijan tietopaketti, joka tukee työtä koko harjoittelun ajan. HR-harjoittelijan perehdytyspolkua hyödynnettiin myös HR-neuvontapalvelujen tiimissä, kun heille rakennettiin samantyylinen perehdytyspolku.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöraportissa on kuvattu tietoperusta ja digitaalisen perehdytyspolun tuottamisen prosessi. Teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisestä, oppimisesta työssä ja digitalisaatiosta. Sisältö perehdytyspolkuun muodostui laadullisen tutkimuksen avulla. Menetelminä on käytetty sähköpostihaastattelua, avointa haastattelua ja sisäistä benchmarkingia.
Kehityksen tuloksena syntyi perehdyttämispolku, joka sisältää tietoja organisaatiosta, työtehtävistä ja niiden prosesseista, työohjeet sekä työkalun perehdytyksen seurantaan. Perehdytyspolku on laadittu Moodle-oppimisympäristöön. Digitaalinen kurssi koostuu tekstistä, kuvista, videoista ja linkeistä. Kurssia on helppo päivittää ja muokata tarpeen vaatiessa. Perehdytyspolku on kehitetty sellaiseksi, että se on muokattavissa myös muille tiimeille.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja perehdytyspolusta tuli osa perehdytysprosessia. Digitaalista perehdytyspolkua käytetään hyödyksi perehdytettäessä uusia HR-harjoittelijoita. Perehdytyspolku on samalla hyvä tuki perehdyttäjälle että hyvä HR-harjoittelijan tietopaketti, joka tukee työtä koko harjoittelun ajan. HR-harjoittelijan perehdytyspolkua hyödynnettiin myös HR-neuvontapalvelujen tiimissä, kun heille rakennettiin samantyylinen perehdytyspolku.