Digitaaliset laitteet osana 3-6-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusta : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Nenonen, Aino-Leena (2023)
Nenonen, Aino-Leena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016198
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on osa suomalaista koulutusjärjestelmää. Digitalisaatio on tullut osaksi myös varhaiskasvatusta, jossa paine digitaalisen toimintaympäristön kehittämiseen on voimistunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet vaativat lasten digitaalisen osaamisen kartuttamista jo varhaiskasvatusiästä alkaen.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli lisätä Akaan kaupungin varhaiskasvatuspalvelujen henkilöstön tietoutta digitaalisten laitteiden pedagogisesta käytöstä. Tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin varhaiskasvattajien tekemät pedagogiset ratkaisut näyttäytyvät varhaiskasvatuksen digitaalisia laitteita käytettäessä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan digitaalisten laitteiden käyttö varhaiskasvatuksessa on suureksi osaksi henkilöstön säätelemää. Henkilöstö tarvitsee täydennyskoulutusta digitaalisten laitteiden tehokkaampaan ja laajempaan pedagogiseen käyttöön työssään. Myös lapsilähtöisyys tulee ottaa huomioon toimintaa suunnitellessa. Varhaiskasvatusikäiset lapset ovat motivoituneita digitaalisten laitteiden käyttäjiä. Laitteet näyttäytyvät lapsia yhdistävinä tekijöinä, keräten lapset yhteen. Laitteiden äärellä tapahtuu paljon lasten välistä vuorovaikutusta. Näin ollen digitaalisia laitteita voidaan käyttää pedagogisena välineenä myös lasten vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen tukemisessa sekä vertaisryhmässä toimimisen harjoittelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli lisätä Akaan kaupungin varhaiskasvatuspalvelujen henkilöstön tietoutta digitaalisten laitteiden pedagogisesta käytöstä. Tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin varhaiskasvattajien tekemät pedagogiset ratkaisut näyttäytyvät varhaiskasvatuksen digitaalisia laitteita käytettäessä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan digitaalisten laitteiden käyttö varhaiskasvatuksessa on suureksi osaksi henkilöstön säätelemää. Henkilöstö tarvitsee täydennyskoulutusta digitaalisten laitteiden tehokkaampaan ja laajempaan pedagogiseen käyttöön työssään. Myös lapsilähtöisyys tulee ottaa huomioon toimintaa suunnitellessa. Varhaiskasvatusikäiset lapset ovat motivoituneita digitaalisten laitteiden käyttäjiä. Laitteet näyttäytyvät lapsia yhdistävinä tekijöinä, keräten lapset yhteen. Laitteiden äärellä tapahtuu paljon lasten välistä vuorovaikutusta. Näin ollen digitaalisia laitteita voidaan käyttää pedagogisena välineenä myös lasten vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen tukemisessa sekä vertaisryhmässä toimimisen harjoittelussa.