Kestävän kehityksen hankkeet vastuullisen palveluliiketoiminnan kehittämisen tukena
Ahlroth, Marica (2023)
Ahlroth, Marica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa henkilökohtainen portfolio toiminnallisista kehityshankkeista, joissa urheilukeskusten ravintoloitsija on ollut mukana kehittämässä liiketoimintaa entistä vastuullisemmaksi ravintola-alalla. Portfolio kuvaa TKI-hankkeissa syntyneitä työnäytteitä, joissa tarkasteltiin kestävän kehityksen viitekehyksessä uusien toimintatapojen ja digitaalisten taustajärjestelmien pilotointia ravintolaympäristössä.
Tavoitteena oli tuoda esille kehityskohteita liiketoiminnan kestävän kehityksen kehittämisen resurssointiin sekä vastuullisuusviestinnän haasteisiin inhimillisesti johtaen yhteiskehittämällä.
Työn teoreettisessa osuudessa tutustuttiin kestävän kehityksen historiaan, palveluliiketoiminnassa vastuullisuuteen, toiminnan kehittämiseen vihreällä tiellä, hankkeiden pilotointiin, sosiaaliseen vastuullisuuteen ja vastuullisuusviestintään. Teoriaosuudessa käsiteltiin kestävän kehityksen muodostumista sekä perehdyttiin vastuullisen viestinnän kehitysmenetelmiin inhimillisesti johtaen. Näitä taustatietoja sovellettiin portfolion toteuttamisessa.
Opinnäytetyössä ja portfoliossa käytiin ravintoloitsijan näkökulmasta läpi toiminnallista kehittämistyötä, jossa oli useita eri lähestymistapoja, kuten palvelumuotoilua, toimintatutkimusta sekä kokeilukulttuuria. Laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusote kehitettävään aiheeseen, jossa lopuksi analysoitiin prosessin havaintoja.
Keskeisinä tuotoksina saatiin työyhteisössä luotua toimintatapojen ja työvälineiden muutoksia, sekä uudistettua reseptiikka kestävän kehityksen viitekehyksessä. Henkilökohtaisesti tarkasteltuna tuotoksena syntyi portfolio kestävän kehityksen hankkeista ja liiketoiminnan kehittämisestä entisestään vastuullisemmaksi toimijaksi arvojensa mukaisesti.
Teoreettisen viitekehyksen ja portfolion yhteenvetona opinnäytetyössä voitiin todeta, että vastuullisuusviestinnän rooli osana nykyajan jatkuvasti muuttuvaa maailmaa palveluliiketoiminnan viestinnässä oli merkittävä. Liiketoiminnan kehittämiseen ja resurssointiin olisi syytä panostaa yhä enemmän tulevaisuudessa. Hankkeiden pilotoinnit ovat iso osa tätä mahdollisuutta ajankohtaisen asiantuntijuuden kautta.
Tavoitteena oli tuoda esille kehityskohteita liiketoiminnan kestävän kehityksen kehittämisen resurssointiin sekä vastuullisuusviestinnän haasteisiin inhimillisesti johtaen yhteiskehittämällä.
Työn teoreettisessa osuudessa tutustuttiin kestävän kehityksen historiaan, palveluliiketoiminnassa vastuullisuuteen, toiminnan kehittämiseen vihreällä tiellä, hankkeiden pilotointiin, sosiaaliseen vastuullisuuteen ja vastuullisuusviestintään. Teoriaosuudessa käsiteltiin kestävän kehityksen muodostumista sekä perehdyttiin vastuullisen viestinnän kehitysmenetelmiin inhimillisesti johtaen. Näitä taustatietoja sovellettiin portfolion toteuttamisessa.
Opinnäytetyössä ja portfoliossa käytiin ravintoloitsijan näkökulmasta läpi toiminnallista kehittämistyötä, jossa oli useita eri lähestymistapoja, kuten palvelumuotoilua, toimintatutkimusta sekä kokeilukulttuuria. Laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusote kehitettävään aiheeseen, jossa lopuksi analysoitiin prosessin havaintoja.
Keskeisinä tuotoksina saatiin työyhteisössä luotua toimintatapojen ja työvälineiden muutoksia, sekä uudistettua reseptiikka kestävän kehityksen viitekehyksessä. Henkilökohtaisesti tarkasteltuna tuotoksena syntyi portfolio kestävän kehityksen hankkeista ja liiketoiminnan kehittämisestä entisestään vastuullisemmaksi toimijaksi arvojensa mukaisesti.
Teoreettisen viitekehyksen ja portfolion yhteenvetona opinnäytetyössä voitiin todeta, että vastuullisuusviestinnän rooli osana nykyajan jatkuvasti muuttuvaa maailmaa palveluliiketoiminnan viestinnässä oli merkittävä. Liiketoiminnan kehittämiseen ja resurssointiin olisi syytä panostaa yhä enemmän tulevaisuudessa. Hankkeiden pilotoinnit ovat iso osa tätä mahdollisuutta ajankohtaisen asiantuntijuuden kautta.
