Lapsen osallisuutta edistävä pedagoginen toiminta leikin kehittämisen prosessissa Suvelan päiväkodissa
Helander, Cecilia (2023)
Helander, Cecilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116359
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen yksikössä, Suvelan päiväkodissa, ja kytkeytyi osaksi Espoon leikki- ja inkluusio hanketta. Hanke sai alkunsa, kun Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen itsearviointikriteerit laadittiin vuonna 2020. Itsearviointikriteereillä mitataan Espoon varhaiskasvatuksen laatua (Espoo 2020). Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa kasvattajatiimin ohjaus- ja toimintatavoista, jotka tukevat ja varmistavat lasten osallisuuden toteutumisen leikkien ja leikkiympäristöjen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimuksen toteutuksen aikana ainestoa kerättiin kirjoittamalla tutkimuspäiväkirjaa opinnäytetyön tekijän ja tiimin yhteisistä havainnoista tiimin pedagogisista ohjaus- ja toimintatavoistamme, jotka edistävät lapsen osallisuuden toteutumista leikin ja leikkiympäristöjen kehittämisen prosessissa. Aineiston keruun jälkeen aineisto luokiteltiin ja tutkimuskysymykseen etsittiin aineistosta vastauksia.
Keskeistä opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa, leikki ja leikkiympäristöt. Opinnäytetyö toteutettiin ryhmässä, jossa suurin osa on eri kieli- ja kulttuuritaustaisia lapsia. Tämän vuoksi teoreettisessa viitekehyksessä tulee esille eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuuden näkökulma.
Kerätyn aineiston mukaan kasvattajat edistivät lasten osallisuutta mahdollistamalla lapsille osallisuuden pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja arviointiin ja siihen liittyvässä päätöksenteossa. Kasvattajien lasten osallisuutta edistäviä ohjaus- ja toimintatapoja oli erilaiset lasten osallisuutta tukevien luovien ja kielellisten menetelmien käyttö, leikin tukeminen ja vuorovaikutuksessa yhteisen tiedon rakentaminen kasvattajien ja lasten välillä. Kehittämistyön jatkokehittämiskohteiksi muodostui pedagogisen dokumentoinnin suunnitelmallisempi ja tavoitteellisempi käyttö sekä toimintatapojen luominen, joilla tuetaan jatkossa lasten vanhempien osallisuutta pedagogisessa toiminnassa.
Asiasanat: Lapsen osallisuus, leikki, leikkiympäristöt, eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset, kasvattajien pedagoginen toiminta
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimuksen toteutuksen aikana ainestoa kerättiin kirjoittamalla tutkimuspäiväkirjaa opinnäytetyön tekijän ja tiimin yhteisistä havainnoista tiimin pedagogisista ohjaus- ja toimintatavoistamme, jotka edistävät lapsen osallisuuden toteutumista leikin ja leikkiympäristöjen kehittämisen prosessissa. Aineiston keruun jälkeen aineisto luokiteltiin ja tutkimuskysymykseen etsittiin aineistosta vastauksia.
Keskeistä opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa, leikki ja leikkiympäristöt. Opinnäytetyö toteutettiin ryhmässä, jossa suurin osa on eri kieli- ja kulttuuritaustaisia lapsia. Tämän vuoksi teoreettisessa viitekehyksessä tulee esille eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuuden näkökulma.
Kerätyn aineiston mukaan kasvattajat edistivät lasten osallisuutta mahdollistamalla lapsille osallisuuden pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja arviointiin ja siihen liittyvässä päätöksenteossa. Kasvattajien lasten osallisuutta edistäviä ohjaus- ja toimintatapoja oli erilaiset lasten osallisuutta tukevien luovien ja kielellisten menetelmien käyttö, leikin tukeminen ja vuorovaikutuksessa yhteisen tiedon rakentaminen kasvattajien ja lasten välillä. Kehittämistyön jatkokehittämiskohteiksi muodostui pedagogisen dokumentoinnin suunnitelmallisempi ja tavoitteellisempi käyttö sekä toimintatapojen luominen, joilla tuetaan jatkossa lasten vanhempien osallisuutta pedagogisessa toiminnassa.
Asiasanat: Lapsen osallisuus, leikki, leikkiympäristöt, eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset, kasvattajien pedagoginen toiminta