Sosiaalinen media pankkiliiketoiminnassa
Ahomäki, Jonna; Häkkilä, Heta (2023)
Ahomäki, Jonna
Häkkilä, Heta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116577
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Keski-Pohjanmaan Osuuspankissa hyödynnetään sosiaalisen median markkinointia, ja tehdä yritykselle markkinoinnin tueksi sosiaalisen median vuosikello. Toimeksiantajalla on olemassa oma sosiaalisen median tiimi, jonka toiveesta opinnäytetyön aihe muodostui.
Opinnäytetyössä esiteltiin ensin toimeksiantaja yrityksemme OP Keski-Pohjanmaa. Tämän jälkeen siirryttiin teoriaosuuteen, jossa käsiteltiin yleisesti sosiaalisen median markkinointia, esiteltiin digitaalisen markkinoinnin tavoitetyypit sekä eri sosiaalisen median kanavat. Kerrottiin myös sisältömarkkinoinnista sekä sen tavoitteista ja työvaiheista. Teoriaosuuden lopussa käsiteltiin markkinoinnin vuosikelloa käsitteenä.
Toiminnallisessa osuudessa tehtiin arvio nykytilanteesta SWOT-analyysin avulla. Tämän avulla saatiin kattava käsitys siitä, mikä on lähtötilanne ja pystyimme tekemään erilaisia pohdintoja ja päätelmiä. Alussa tehtiin ideariihi, jonka pohjalta toteutettiin ja rakennettiin sosiaalisen median vuosikello. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita.
Opinnäytetyössä esiteltiin ensin toimeksiantaja yrityksemme OP Keski-Pohjanmaa. Tämän jälkeen siirryttiin teoriaosuuteen, jossa käsiteltiin yleisesti sosiaalisen median markkinointia, esiteltiin digitaalisen markkinoinnin tavoitetyypit sekä eri sosiaalisen median kanavat. Kerrottiin myös sisältömarkkinoinnista sekä sen tavoitteista ja työvaiheista. Teoriaosuuden lopussa käsiteltiin markkinoinnin vuosikelloa käsitteenä.
Toiminnallisessa osuudessa tehtiin arvio nykytilanteesta SWOT-analyysin avulla. Tämän avulla saatiin kattava käsitys siitä, mikä on lähtötilanne ja pystyimme tekemään erilaisia pohdintoja ja päätelmiä. Alussa tehtiin ideariihi, jonka pohjalta toteutettiin ja rakennettiin sosiaalisen median vuosikello. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita.