TUVA-opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistäminen osallistavien hyvinvointipajojen avulla
Närhi, Elsa; Rahikainen, Hanna (2023)
Lataukset:
Närhi, Elsa
Rahikainen, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116624
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sai alkunsa yhteisestä keskustelustamme, jossa nousi esille tämänhetkinen tilanne nuorten psyykkisessä hyvinvoinnissa. Olimme molemmat samaa mieltä siitä, että nuorten psyykkinen hyvinvointi on heikentynyt ja yhä useampi nuori kokee psyykkisiä haasteita tai käy läpi mielenterveyden ongelmia. Meidän molempien kiinnostus psyykkiseen hyvinvointiin ja halu sen edistämisestä synnytti palon tarttua kiinni aiheeseen nuorten psyykkisen hyvinvoinnin edistämisestä opinnäytetyön avulla. Suomessa on mielenterveyspalveluiden kriisi, samaan aikaan nuorten psyykkiset haasteet ovat lisääntyneet merkittävästi. Tarvitaan uusia toimintamalleja, digitaalisia työkaluja ja oppilaitos- ja järjestöyhteistyötä kriisin purkamiseksi. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen opiskelijat, koska TUVA-koulutus alkoi 1.8.2022 ja tutkimustietoa aiheesta oli vielä vähän saatavilla. Lisäksi heidät nähtiin erityisen haavoittuvana ryhmänä ja psyykkisen hyvinvoinnin edistäminen nähtiin tarpeelliseksi heidän kohdallaan.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvata TUVA-opiskelijoiden kokemuksia hyvinvointipajoista, sekä selvittää millainen merkitys hyvinvointipajoilla on ollut opiskelijoiden psyykkiselle hyvinvoinnille. Tavoitteena oli, että tutkimuksellisesta kehittämistyöstä hyötyvät niin opiskelijat kuin oppilaitoskin. Hyvinvointipajat toteutettiin keväällä 2023 oppilaitoksen tiloissa koulupäivien aikana osana valinnaisia opintoja. Opiskelijoita osallistettiin pienryhmässä mukaan toiminnan kehittämiseen. Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, tiedonkeruumenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua ja avointa suullista palautetta. Tarkoituksena oli kerätä tietoa opiskelijoiden kokemuksista hyvinvointipajoista, tutkittava ilmiö oli TUVA-opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistäminen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella hyvinvointipajat koettiin hyödylliseksi ja niillä oli positiivinen vaikutus opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistämisessä. Hyvinvointipajat lisäsivät tietoa oman psyykkisen hyvinvoinnin edistämisessä ja osallisuutta, sekä vahvistivat tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja. Kehittämistyön tuloksena syntyi hyvinvointipajamalli, jota voidaan hyödyntää oppilaitoksen toiminnassa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvata TUVA-opiskelijoiden kokemuksia hyvinvointipajoista, sekä selvittää millainen merkitys hyvinvointipajoilla on ollut opiskelijoiden psyykkiselle hyvinvoinnille. Tavoitteena oli, että tutkimuksellisesta kehittämistyöstä hyötyvät niin opiskelijat kuin oppilaitoskin. Hyvinvointipajat toteutettiin keväällä 2023 oppilaitoksen tiloissa koulupäivien aikana osana valinnaisia opintoja. Opiskelijoita osallistettiin pienryhmässä mukaan toiminnan kehittämiseen. Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, tiedonkeruumenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua ja avointa suullista palautetta. Tarkoituksena oli kerätä tietoa opiskelijoiden kokemuksista hyvinvointipajoista, tutkittava ilmiö oli TUVA-opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistäminen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella hyvinvointipajat koettiin hyödylliseksi ja niillä oli positiivinen vaikutus opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistämisessä. Hyvinvointipajat lisäsivät tietoa oman psyykkisen hyvinvoinnin edistämisessä ja osallisuutta, sekä vahvistivat tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja. Kehittämistyön tuloksena syntyi hyvinvointipajamalli, jota voidaan hyödyntää oppilaitoksen toiminnassa.