Kohti parempaa työyhteisöviestintää Kuusamon kaupungin peruskouluissa
Mustonen, Silja (2023)
Mustonen, Silja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116361
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työyhteisöviestinnän kehittämistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Kuusamon koulujen johdolle ja lähiesihenkilöille omaan työyhteisöön sovellettava malli viestinnän tehostamiseen ja yhtenäistämiseen.
Tutkimuksen kohteena oli Kuusamon kaupungin peruskoulujen työyhteisöt. Tutkimuksen avulla voidaan kehittää peruskoulujen työyhteisöviestintää työhyvinvointia tukevaksi ja samalla varmistaa, että oikeat ihmiset saavat oikeat viestit oikeissa kanavissa. Tutkimus tukee samalla Kuusamon kaupungin menestysreseptiä ja työhyvinvointiohjelmaa, jonka lähtökohtia ovat se, että kaikkia kuunnellaan, kaikki osallistuvat eikä ketään jätetä ulkopuolelle. Kaupungin työhyvinvointiohjelmassa nostetaan esille, että arvostusta luodaan kuuntelemalla, keskustelemalla ja yhdessä tekemisellä.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää näkemyksiä työyhteisöviestinnästä, esihenkilön merkityksen työyhteisöviestintään, viestintäkanavien määrittelyjä sekä strategisen viestinnän merkityksen. Teorian pohjalta rakennettiin kyselylomake, jonka avulla selvitettiin peruskoulujen työyhteisöviestinnän nykytilanne. Teorian ja kyselyn vastausten analysoinnin pohjalta tehtiin kehittämistyö, jonka seurauksena syntyi opaslehtinen ja huoneentaulu, joiden avulla esihenkilöt voivat tehostaa työyhteisöviestintää.
Teoria ja kyselyn tulokset tukevat toisiaan siinä, että työyhteisöviestintä on erittäin tärkeä kehittämiskohde työyksiköissä ja vaikuttaa työhyvinvointiin muun muassa tasa-arvon tuntemuksien kautta. Työyhteisöviestinnän kehittäminen tarvitsee onnistuakseen esihenkilöltä osaamista, tietoa ja taitoa. Yhtenäiset toimintatavat ovat työyhteisöviestinnän kannalta äärimmäisen tärkeitä.
Tutkimuksen kohteena oli Kuusamon kaupungin peruskoulujen työyhteisöt. Tutkimuksen avulla voidaan kehittää peruskoulujen työyhteisöviestintää työhyvinvointia tukevaksi ja samalla varmistaa, että oikeat ihmiset saavat oikeat viestit oikeissa kanavissa. Tutkimus tukee samalla Kuusamon kaupungin menestysreseptiä ja työhyvinvointiohjelmaa, jonka lähtökohtia ovat se, että kaikkia kuunnellaan, kaikki osallistuvat eikä ketään jätetä ulkopuolelle. Kaupungin työhyvinvointiohjelmassa nostetaan esille, että arvostusta luodaan kuuntelemalla, keskustelemalla ja yhdessä tekemisellä.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää näkemyksiä työyhteisöviestinnästä, esihenkilön merkityksen työyhteisöviestintään, viestintäkanavien määrittelyjä sekä strategisen viestinnän merkityksen. Teorian pohjalta rakennettiin kyselylomake, jonka avulla selvitettiin peruskoulujen työyhteisöviestinnän nykytilanne. Teorian ja kyselyn vastausten analysoinnin pohjalta tehtiin kehittämistyö, jonka seurauksena syntyi opaslehtinen ja huoneentaulu, joiden avulla esihenkilöt voivat tehostaa työyhteisöviestintää.
Teoria ja kyselyn tulokset tukevat toisiaan siinä, että työyhteisöviestintä on erittäin tärkeä kehittämiskohde työyksiköissä ja vaikuttaa työhyvinvointiin muun muassa tasa-arvon tuntemuksien kautta. Työyhteisöviestinnän kehittäminen tarvitsee onnistuakseen esihenkilöltä osaamista, tietoa ja taitoa. Yhtenäiset toimintatavat ovat työyhteisöviestinnän kannalta äärimmäisen tärkeitä.