Juomaravintolatoiminta Kajaanissa
Lämsä, Milja (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016123
Tiivistelmä
Alkoholikulttuuri on muuttunut paljon viimeisimpien vuosikymmenien aikana. Sen vuoksi juomaravintolatoimintaa on kehitettävä jatkuvasti. Opinnäytetyön aiheena oli tutkia juomaravintolatoimintaa Kajaanissa ja se tehtiin Osuuskauppa Maakunnan toimeksiannosta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa asiakaskäyttäytymistä ja erilaisia vetovoimatekijöitä. Tavoitteena oli selvittää, miten juomaravintolatoimintaa voidaan kehittää toimeksiantajalle kannattavammaksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineiston keräämiseen hyödynnettiin verkkokyselylomaketta, joka suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Kyselyn jakaminen tapahtui verkkolinkkinä, johon oli mahdollista vastata 16.12.2020-15.01.2021 välisenä aikana. Vastaajia kyselyyn saatiin 2 629. Tutkimustulosten analysointiin käytettiin Webropol-kyselysovelluksen raportointiosiota. Tutkimuksessa selvitettiin, että millaista juomaravintolakäyttäytyminen on Kajaanissa, millä perusteella asiakas valitsee juomaravintolan ja miten juomaravintolatoimintaa voi kehittää.
Työn teoriaosuus koostuu ravintola-alan historiasta sekä erilaisista toimintaympäristöistä. Teoriassa käsitellään myös asiakaskeskeisestä liiketoimintaa ja sen eri osa-alueita, kuten asiakassegmentointia, vetovoimaisuuttaja ja asiakasymmärrystä.
Toimeksiantajalle tuotettiin erillinen tutkimusraportti, jossa esiteltiin johtopäätöksiä tutkimustuloksista. Sitä on mahdollista hyödyntää liiketoiminnan kehittämiseen. Tutkimustuloksista selvisi kajaanilaisten juomaravintolakäyttäytyminen. Juomaravitolatarjonta miellettiin kohtalaiseksi ja merkittävin tekijä juomaravintolan valinnassa oli ravintolan ulkoinen olemus. Kajaaniin kaivattaisiin rauhallista ja viihtyisää juomaravintolaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineiston keräämiseen hyödynnettiin verkkokyselylomaketta, joka suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Kyselyn jakaminen tapahtui verkkolinkkinä, johon oli mahdollista vastata 16.12.2020-15.01.2021 välisenä aikana. Vastaajia kyselyyn saatiin 2 629. Tutkimustulosten analysointiin käytettiin Webropol-kyselysovelluksen raportointiosiota. Tutkimuksessa selvitettiin, että millaista juomaravintolakäyttäytyminen on Kajaanissa, millä perusteella asiakas valitsee juomaravintolan ja miten juomaravintolatoimintaa voi kehittää.
Työn teoriaosuus koostuu ravintola-alan historiasta sekä erilaisista toimintaympäristöistä. Teoriassa käsitellään myös asiakaskeskeisestä liiketoimintaa ja sen eri osa-alueita, kuten asiakassegmentointia, vetovoimaisuuttaja ja asiakasymmärrystä.
Toimeksiantajalle tuotettiin erillinen tutkimusraportti, jossa esiteltiin johtopäätöksiä tutkimustuloksista. Sitä on mahdollista hyödyntää liiketoiminnan kehittämiseen. Tutkimustuloksista selvisi kajaanilaisten juomaravintolakäyttäytyminen. Juomaravitolatarjonta miellettiin kohtalaiseksi ja merkittävin tekijä juomaravintolan valinnassa oli ravintolan ulkoinen olemus. Kajaaniin kaivattaisiin rauhallista ja viihtyisää juomaravintolaa.