Ava-akatemian ja Keudan englanninkielisen lähiesimiestyön ammattitutkinnon yhteiskehittäminen
Redsven, Mirka (2023)
Redsven, Mirka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016052
Tiivistelmä
Tekijä: Mirka Redsven
Työn nimi: Ava-akatemian ja Keudan englanninkielisen lähiesimiestyön ammattitutkinnon yhteiskehittäminen
Tutkintonimike: Tradenomi (YAMK)
Asiasanat: yhteiskehittäminen, asiakaskokemus, monikulttuurisuus, palvelumuotoilu, ammatillinen koulutus, oppisopimus, lähiesimiestyön ammattitutkinto
Tämän YAMK-opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ratkaisu liike-elämästä nousseeseen yritysasiakkaan osaamisen kehittämisen tarpeeseen ja käynnistää ei-suomenkielisille esihenkilöille lähiesimiestyön ammattitutkinto- ja oppisopimuskoulutus englannin kielellä. Ratkaisu löytyi yhteiskehittämisen kautta, jossa kaksi ammatillisen koulutuksen järjestäjää yhteistyössä resursoi ja käynnisti projektin. Mukana olivat asiakasyritykset ja loppukäyttäjät. Opinnäytetyön myötä kehitettiin yhteiskehittämisen toimintatapa ammatillisen koulutuksen järjestäjille.
Tutkimuksen metodologiana oli palvelumuotoilu ja teoreettisena viitekehyksenä palvelumuotoilun tuplatimantti -malli (Miettinen 2021, 19; Ball, 2019; Design Council, 2015, 6). Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä haastatteluita, sekä asiakasymmärryksen syventämiseen tarkoitettuja palvelumuotoilun kehittämismenetelmiä (asiakasprofiili, empatiakartta ja palvelupolku) sekä Service Blueprintin avulla kuvattiin yhteiskehittämisen toimintatapa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisesti.
Tutkimus rajattiin yhteiskehittämiseen ja tutkintokoulutuksen käynnistämiseen sekä hakeutumisprosessin onnistumiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan rajauksesta huolimatta hyödyntää laajemmin ammatillisen koulutuksen järjestäjien kesken yhteiskehittämisessä.
Opinnäytetyön kehittämisprojektin aiheena ollut Suomen ensimmäinen lähiesimiestyön ammattitutkinnon ryhmä käynnistyi englanniksi joulukuussa 2022.
Työn nimi: Ava-akatemian ja Keudan englanninkielisen lähiesimiestyön ammattitutkinnon yhteiskehittäminen
Tutkintonimike: Tradenomi (YAMK)
Asiasanat: yhteiskehittäminen, asiakaskokemus, monikulttuurisuus, palvelumuotoilu, ammatillinen koulutus, oppisopimus, lähiesimiestyön ammattitutkinto
Tämän YAMK-opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ratkaisu liike-elämästä nousseeseen yritysasiakkaan osaamisen kehittämisen tarpeeseen ja käynnistää ei-suomenkielisille esihenkilöille lähiesimiestyön ammattitutkinto- ja oppisopimuskoulutus englannin kielellä. Ratkaisu löytyi yhteiskehittämisen kautta, jossa kaksi ammatillisen koulutuksen järjestäjää yhteistyössä resursoi ja käynnisti projektin. Mukana olivat asiakasyritykset ja loppukäyttäjät. Opinnäytetyön myötä kehitettiin yhteiskehittämisen toimintatapa ammatillisen koulutuksen järjestäjille.
Tutkimuksen metodologiana oli palvelumuotoilu ja teoreettisena viitekehyksenä palvelumuotoilun tuplatimantti -malli (Miettinen 2021, 19; Ball, 2019; Design Council, 2015, 6). Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä haastatteluita, sekä asiakasymmärryksen syventämiseen tarkoitettuja palvelumuotoilun kehittämismenetelmiä (asiakasprofiili, empatiakartta ja palvelupolku) sekä Service Blueprintin avulla kuvattiin yhteiskehittämisen toimintatapa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisesti.
Tutkimus rajattiin yhteiskehittämiseen ja tutkintokoulutuksen käynnistämiseen sekä hakeutumisprosessin onnistumiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan rajauksesta huolimatta hyödyntää laajemmin ammatillisen koulutuksen järjestäjien kesken yhteiskehittämisessä.
Opinnäytetyön kehittämisprojektin aiheena ollut Suomen ensimmäinen lähiesimiestyön ammattitutkinnon ryhmä käynnistyi englanniksi joulukuussa 2022.