Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Monien palvelujen asiakkaat" Espoon lapsiperheiden palveluissa - Luottohenkilömallin kehittämistä asiakkaiden ja työntekijöiden kokemusten perusteella

Ahonen, Tarja; West, Karin (2014)

 
Avaa tiedosto
TarjaAhonen_KarinWest.pdf (2.753Mt)
Lataukset: 


Ahonen, Tarja
West, Karin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311577
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa haastattelujen avulla tietoa asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksista Espoon lapsiperheiden palveluista. Tämän lisäksi kerättiin käsityksiä luottohenkilön toimenkuvasta. Laadullisen opinnäytetyön pohjana on ollut palvelumuotoilu ja tutkimusmenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten ja johtopäätösten lisäksi tavoitteena oli tuottaa kaksi kehittämisehdotusta Espoon lapsiperheiden palveluille.

Opinnäytetyössä selvisi, että Espoon lapsiperheiden peruspalvelut koettiin pääosin hyviksi, mutta palvelujen piiriin pääseminen tai niiden löytäminen koettiin hankalaksi. Sekä asiakkaat että työntekijät kokivat palvelujärjestelmän hankalaksi ja byrokraattiseksi. Palveluiden tarjoamiseksi toivottiin nykyistä mallia joustavampia ratkaisuja. Myös palvelujen polarisoituminen ja alueellinen epätasa-arvo nousivat esille. Asiakkaat korostivat oikeuttaan osallistua palvelujensa suunnitteluun.

Luottohenkilöltä toivottiin laaja-alaista ammattimaisen työnkuvan mukaista apua ja palvelua sekä kokonaisvaltaista koordinointia ja tilanteen ymmärtämistä. Hänen tulisi olla tavoitettavissa missä tahansa palvelun vaiheessa asiakkaan tarpeen ja tilanteen mukaan nopeasti ja ammatillisesti. Kaikki haastateltavat kaipasivat luottamukseen pohjautuvaa ja avointa vuorovaikutusilmapiiriä.

Palveluiden tarvepohjainen kehittäminen ja ammatillisen vuorovaikutuksen tukemi-nen nousivat kehittämiskohteiksi. Kehittämisehdotuksia luotiinkin kaksi: luottohen-kilömalli sekä dialogisten taitojen kehittämisrunko ammatillisten vuorovaikutuspro-sessien tueksi. Niiden toivotaan auttavan luottohenkilömallin ja Espoon lapsiperhei-den palvelujen kehittymistä entistä paremmaksi palvelukokonaisuudeksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste