4–6-vuotiaiden erityistä tukea tarvitsevien lasten motorisen kehityksen tukeminen fysioterapian keinoin
Pilkama, Kerttu; Talvitie, Jutta (2023)
Pilkama, Kerttu
Talvitie, Jutta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116684
Tiivistelmä
Alle kouluikäisistä lapsista vain 10–20 % saavuttaa suositusten mukaisen päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrän. Tämän lisäksi erityistä tukea tarvitsevat lapset liikkuvat keskimäärin muita vähemmän. Fyysinen aktiivisuus parantaa lasten fyysistä toimintakykyä ja motoriikkaa. Aktiivisuuteen voidaan tutkimusten mukaan vaikuttaa merkittävästi kannustamisella. Fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan yhteydessä motorisiin taitoihin. Lasten motoristen taitojen kehittymiseen ja oppimiseen vaikuttavat merkittävästi oikeanlaiset tukitoimet.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa interventio ja antaa lapsille positiivisia kokemuksia liikuntaleikkien avulla. Positiiviset kokemukset tukevat lapsen kehitystä ja terveyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös jakaa varhaiskasvatuksessa työskenteleville ja aiheesta kiinnostuneille vinkkejä erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa toimimisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koottua teoriatietoa 4–6-vuotiaiden erityistä tukea tarvitsevien lasten motorisen kehityksen tukemisesta fysioterapian keinoin. Lisäksi tarkoituksena oli tukea interventioon osallistuvien lasten sosiaalista, psykomotorista ja kognitiivista kehitystä. Tarkoituksena oli myös tarjota toimeksiantajalle mielekästä ja näyttöön perustuvaa sekä tietoon pohjautuvaa laadukasta toimintaa.
Interventioon osallistuvia lapsia yhdistivät haasteet karkea- ja hienomotoriikassa ja aistitoiminnoissa. Interventio sisälsi motoriikkaradan, pallon käsittelytaitojen harjoittelun, hajuaistin hyödyntämisen, piirtämisen ja karkeamotoristen taitojen harjoittelun. Saimme positiivista palautetta lapsilta sekä päiväkodin henkilökunnalta interventiostamme.
Jatkokehitysideana oli toteuttaa pidempi interventio, keskittyä tiettyyn motoriseen taitoon sekä toteuttaa alku- ja loppumittaukset. Only 10-20% of children under school age achieve the recommended daily physical activity. Moreover, children with special needs are less active on average than others. Physical activity improves physical functioning and motor skills. Studies show that physical activity, that is linked to motor skills, can be significantly influenced by
encouragement. The development and learning of motor skills is significantly influenced by appropriate support measures. The purpose of the thesis was to implement an intervention and give positive experiences to children through exercise games and to share tips on working with children with special needs for those working and interested in early childhood
education. The aim of the thesis was to provide a synthesis of theoretical knowledge on supporting the motor development through physiotherapy of children aged 4 to 6
needing special support through physiotherapy and to provide the commissioning organization with meaningful, evidence-based and high-quality activities. Another aim was to support the social, psychomotor, and cognitive development of children participating in the intervention.
The children participating in the intervention had challenges in gross and fine motor skills and sensory functions. The intervention included a motor coordination track, ball handling skills, the utilization of the sense of smell, drawing and training of gross motor skills. Positive feedback was received from the children and the day-care staff. An idea for future development could be to extend the intervention, focus on specific motor skills and implement baseline and final measurements.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa interventio ja antaa lapsille positiivisia kokemuksia liikuntaleikkien avulla. Positiiviset kokemukset tukevat lapsen kehitystä ja terveyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös jakaa varhaiskasvatuksessa työskenteleville ja aiheesta kiinnostuneille vinkkejä erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa toimimisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koottua teoriatietoa 4–6-vuotiaiden erityistä tukea tarvitsevien lasten motorisen kehityksen tukemisesta fysioterapian keinoin. Lisäksi tarkoituksena oli tukea interventioon osallistuvien lasten sosiaalista, psykomotorista ja kognitiivista kehitystä. Tarkoituksena oli myös tarjota toimeksiantajalle mielekästä ja näyttöön perustuvaa sekä tietoon pohjautuvaa laadukasta toimintaa.
Interventioon osallistuvia lapsia yhdistivät haasteet karkea- ja hienomotoriikassa ja aistitoiminnoissa. Interventio sisälsi motoriikkaradan, pallon käsittelytaitojen harjoittelun, hajuaistin hyödyntämisen, piirtämisen ja karkeamotoristen taitojen harjoittelun. Saimme positiivista palautetta lapsilta sekä päiväkodin henkilökunnalta interventiostamme.
Jatkokehitysideana oli toteuttaa pidempi interventio, keskittyä tiettyyn motoriseen taitoon sekä toteuttaa alku- ja loppumittaukset.
encouragement. The development and learning of motor skills is significantly influenced by appropriate support measures. The purpose of the thesis was to implement an intervention and give positive experiences to children through exercise games and to share tips on working with children with special needs for those working and interested in early childhood
education. The aim of the thesis was to provide a synthesis of theoretical knowledge on supporting the motor development through physiotherapy of children aged 4 to 6
needing special support through physiotherapy and to provide the commissioning organization with meaningful, evidence-based and high-quality activities. Another aim was to support the social, psychomotor, and cognitive development of children participating in the intervention.
The children participating in the intervention had challenges in gross and fine motor skills and sensory functions. The intervention included a motor coordination track, ball handling skills, the utilization of the sense of smell, drawing and training of gross motor skills. Positive feedback was received from the children and the day-care staff. An idea for future development could be to extend the intervention, focus on specific motor skills and implement baseline and final measurements.