Muotoiluyrittäjyys – uhka vai mahdollisuus? : muotoiluyrittäjyyden haasteet ja menestystekijät pienyrittäjän kokemana
Kujanen, Kati (2014)
Kujanen, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082213550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082213550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvittää, kuinka muotoilijat toimivat yrittäjinä ja kuinka he sen kokevat. Työ käsittelee muotoiluyrittäjyyttä, muotoilutuotteita suunnittelevien ja valmistavien, yksin tai kaksin yrittävien yrittäjien näkökulmasta sekä muotoilu- ja yrittäjäidentiteettejä.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Suomen muotoilualaa, muotoilun nykytilaa, muotoiluyrittäjyyttä sekä muotoiluyrittäjän kokemia haasteita, uhkia, onnistumisia sekä menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen lähtökohtana on ollut tutkijan kokemukset ja huomiot alalla jälleenmyyjänä sekä kiinnostus selvittää ja ymmärtää muotoiluyrittäjyyttä sekä muotoilun nykytilaa syvemmin.
Tutkimusaineisto on koottu ajankohtaisista muotoilualan kirjallisuuslähteistä sekä muotoilijahaastatteluista. Empiirisen aineiston tarkoituksena on tutkimuksen teoriaosuuden täydentäminen sekä inhimillistäminen. Teoria ja empiria toimivat vuoropuheluna tutkimuksen aikana. Tutkimusmenetelmä on laadullinen ja haastatteluaineistossa kokemusten tutkimiseen käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmat haasteet muotoiluyrittäjyydessä liittyvät taloudellisiin, tuotannollisiin sekä ajankäytöllisiin seikkoihin. Suurimpana uhkana, muotoilutuotteita suunnittelevien ja valmistavien yrittäjien tulevaisuuteen, nähdään tämän hetkinen taloudellinen tilanne. Haastatellut muotoilijat eivät koe ristiriitaa ammatti-identitettien välillä, vaan kokevat olevansa niin muotoilijoita kuin yrittäjiäkin.
Muotoiluyrittäjän menestymiseen vaikuttavat monet tekijät. Niihin liittyvät vahvasti ne tavoitteet, jotka muotoiluyrittäjä on yrittämiselleen asettanut. Menestyksen avaintekijöinä on kokonaisuus, johon vaikuttavat mm. laadukkaat tuotteet, yrityksen tarina, brändi ja imago sekä yrittäjän oma ammattitaito niin muotoilijana kuin yrittäjänäkin. Tässä tutkimuksessa ei saada yhtä yleistävää vastausta siihen, mitkä ovat muotoiluyrittäjyyden menestystyksen avaintekijät.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Suomen muotoilualaa, muotoilun nykytilaa, muotoiluyrittäjyyttä sekä muotoiluyrittäjän kokemia haasteita, uhkia, onnistumisia sekä menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen lähtökohtana on ollut tutkijan kokemukset ja huomiot alalla jälleenmyyjänä sekä kiinnostus selvittää ja ymmärtää muotoiluyrittäjyyttä sekä muotoilun nykytilaa syvemmin.
Tutkimusaineisto on koottu ajankohtaisista muotoilualan kirjallisuuslähteistä sekä muotoilijahaastatteluista. Empiirisen aineiston tarkoituksena on tutkimuksen teoriaosuuden täydentäminen sekä inhimillistäminen. Teoria ja empiria toimivat vuoropuheluna tutkimuksen aikana. Tutkimusmenetelmä on laadullinen ja haastatteluaineistossa kokemusten tutkimiseen käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmat haasteet muotoiluyrittäjyydessä liittyvät taloudellisiin, tuotannollisiin sekä ajankäytöllisiin seikkoihin. Suurimpana uhkana, muotoilutuotteita suunnittelevien ja valmistavien yrittäjien tulevaisuuteen, nähdään tämän hetkinen taloudellinen tilanne. Haastatellut muotoilijat eivät koe ristiriitaa ammatti-identitettien välillä, vaan kokevat olevansa niin muotoilijoita kuin yrittäjiäkin.
Muotoiluyrittäjän menestymiseen vaikuttavat monet tekijät. Niihin liittyvät vahvasti ne tavoitteet, jotka muotoiluyrittäjä on yrittämiselleen asettanut. Menestyksen avaintekijöinä on kokonaisuus, johon vaikuttavat mm. laadukkaat tuotteet, yrityksen tarina, brändi ja imago sekä yrittäjän oma ammattitaito niin muotoilijana kuin yrittäjänäkin. Tässä tutkimuksessa ei saada yhtä yleistävää vastausta siihen, mitkä ovat muotoiluyrittäjyyden menestystyksen avaintekijät.