Työntekijäkokemuksen kehittäminen : case: rahoitusalalla toimiva yritys X
Bruun, Christian (2023)
Bruun, Christian
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116678
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Yritys X:lle, joka toimii rahoitusalalla. Tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen asiakaspalveluosaston työntekijäkokemusta voitaisiin kehittää entistä positiivisemmaksi vaikuttamalla työntekijöiden työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen. Työntekijäkokemusta käsiteltiin opinnäytetyössä työntekijöiden näkökulmasta.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin työntekijäkokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusote oli kvalitatiivinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan työntekijäkokemusta voidaan kehittää lisäämällä työntekijätuntemusta ja panostamalla työntekijöiden yksilöllisiin toiveisiin. Kehitysehdotuksina Yritys X:ssä nousivat esiin palkitseminen, arvostuksen tunteen kasvattaminen sekä viestinnän kehittäminen. Tulokset voivat olla hyödyllisiä myös muille rahoitusalan yrityksille.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin työntekijäkokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusote oli kvalitatiivinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan työntekijäkokemusta voidaan kehittää lisäämällä työntekijätuntemusta ja panostamalla työntekijöiden yksilöllisiin toiveisiin. Kehitysehdotuksina Yritys X:ssä nousivat esiin palkitseminen, arvostuksen tunteen kasvattaminen sekä viestinnän kehittäminen. Tulokset voivat olla hyödyllisiä myös muille rahoitusalan yrityksille.