Virtuaalisten avustajien hyödyntäminen web-käyttöliittymissä
Hyvönen, Rane (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117278
Tiivistelmä
Virtuaalisten avustajien suosio ja käyttö ovat olleet kasvussa jo jonkin aikaa. Suurin syy tähän on ollut AI-teknologian kehitys ja integrointi virtuaalisiin avustajiin. Tästä huolimatta virtuaaliset avustajat eivät vielä ole saaneet suurta jalansijaa käyttöliittymäsovelluksissa. Opinnäytetyön päätavoitteena oli integroida virtuaalinen avustaja webpohjaiseen käyttöliittymään siten, että se ei harhauta tai häiritse käyttäjää. Toinen tavoite oli tehdä työ täysin avoimeksi, eli taulukot ja itse koodi ovat täysin jokaisen nähtävissä ja käytettävissä.
Opinnäytetyö jaettiin neljään eri osaan. Ensimmäisessä osassa käytiin läpi, mitä virtuaaliset avustajat ovat, mitkä ovat virtuaalisen avustajan tunnusmerkit ja mitä eroa on virtuaalisella avustajalla ja älykkäällä virtuaalisella avustajalla. Toisessa osassa esiteltiin käyttöliittymä, jonka pohjalle virtuaalinen avustaja rakennetaan. Kolmas osa käsitteli virtuaalisen avustajan toimivuuden, ulkonäön, rajoituksien ja sääntöjen suunnittelun. Viimeinen osuus keskittyi virtuaalisen avustajan toteuttamiseen.
Työssä kehitettiin yksinkertainen virtuaalinen avustaja, joka on osana webpohjaista käyttöliittymää. Avustaja kykenee esittämään käyttäjälle ehdotuksia käyttäjäkohtaisesti, mitä tehdä käyttöliittymä-tietojen perusteella tai viestien mukaan. Tämän lisäksi virtuaalinen avustaja lajittelee tärkeät tiedot ensin, minkä jälkeen se tarjoaa ne työntekijän näkökulmasta psykologisesti positiivisessa järjestyksessä, mikäli se on mahdollista. Työ on myös tavoitteiden mukaisesti täysin avoin, joka antaa muille mahdollisuuden edetä työssä eteenpäin tulevaisuudessa tai tarjota pohja muille kehittäjille itse työnä tai inspiraationa.
Työ demonstroi kolme eri asiaa. Virtuaalisten avustajien integrointi käyttöliittymiin on mahdollista häiritsemättä tai harhauttamatta käyttäjää. Virtuaalinen avustaja voi auttaa käyttäjiä tekemään parempia valintoja. Ei ole olemassa yhtä avustajaa, joka kävisi jokaiseen käyttötapaukseen. Eli jokaista avustajaa tulee muokata käyttökohteen vaatimuksien ja tarpeitten mukaisesti. The popularity and adaptation of virtual assistants has been on the rise for some time. A big reason for this increase has been the improvements in the AI technology and how it has been integrated with the virtual assistants. Despite this, there has not been any large adoption of virtual assistants in the dashboard software sector. The main goal of this thesis was to integrate a virtual assistant to a web-based dashboard in a way that would not distract or bother the end-user. The second goal was to make the whole thesis open source from the code to the sheets that are used.
The thesis is divided to four different parts. The first part explains what virtual assistants are and what makes a thing virtual assistant and how it differs from intelligent virtual assistants. The second part discusses the rundown of the dashboard, the base in which the virtual assistant is built on. The third part goes over the planning of the virtual assistant functions, how it looks, limits, rules, and how it should affect the user or the worker. The last part focuses on creation of the virtual assistant.
In the thesis, a simple virtual assistant was developed, that is part of a web-based dashboard. The assistant is able to present suggestions to the user on user-by-user bases and are based on information of the dashboard or the messages. In addition, the assistant will sort the suggestions first by the importance and then by what affects the user positively psychologically, if that is possible. As per the goals, the whole thesis is open source which gives others an opportunity to further expand the thesis in the future or give an option to other developers to use the thesis as a base for a project or take inspiration from it.
The thesis demonstrates three different things. Virtual assistant integration is possible without distracting or bothering the end-user. Virtual assistant can help users make better decisions. Lastly, there is no one virtual assistant that works for every use case. This means every virtual assistant needs to be adjusted based on the requirements and the needs of the use case.
Opinnäytetyö jaettiin neljään eri osaan. Ensimmäisessä osassa käytiin läpi, mitä virtuaaliset avustajat ovat, mitkä ovat virtuaalisen avustajan tunnusmerkit ja mitä eroa on virtuaalisella avustajalla ja älykkäällä virtuaalisella avustajalla. Toisessa osassa esiteltiin käyttöliittymä, jonka pohjalle virtuaalinen avustaja rakennetaan. Kolmas osa käsitteli virtuaalisen avustajan toimivuuden, ulkonäön, rajoituksien ja sääntöjen suunnittelun. Viimeinen osuus keskittyi virtuaalisen avustajan toteuttamiseen.
Työssä kehitettiin yksinkertainen virtuaalinen avustaja, joka on osana webpohjaista käyttöliittymää. Avustaja kykenee esittämään käyttäjälle ehdotuksia käyttäjäkohtaisesti, mitä tehdä käyttöliittymä-tietojen perusteella tai viestien mukaan. Tämän lisäksi virtuaalinen avustaja lajittelee tärkeät tiedot ensin, minkä jälkeen se tarjoaa ne työntekijän näkökulmasta psykologisesti positiivisessa järjestyksessä, mikäli se on mahdollista. Työ on myös tavoitteiden mukaisesti täysin avoin, joka antaa muille mahdollisuuden edetä työssä eteenpäin tulevaisuudessa tai tarjota pohja muille kehittäjille itse työnä tai inspiraationa.
Työ demonstroi kolme eri asiaa. Virtuaalisten avustajien integrointi käyttöliittymiin on mahdollista häiritsemättä tai harhauttamatta käyttäjää. Virtuaalinen avustaja voi auttaa käyttäjiä tekemään parempia valintoja. Ei ole olemassa yhtä avustajaa, joka kävisi jokaiseen käyttötapaukseen. Eli jokaista avustajaa tulee muokata käyttökohteen vaatimuksien ja tarpeitten mukaisesti.
The thesis is divided to four different parts. The first part explains what virtual assistants are and what makes a thing virtual assistant and how it differs from intelligent virtual assistants. The second part discusses the rundown of the dashboard, the base in which the virtual assistant is built on. The third part goes over the planning of the virtual assistant functions, how it looks, limits, rules, and how it should affect the user or the worker. The last part focuses on creation of the virtual assistant.
In the thesis, a simple virtual assistant was developed, that is part of a web-based dashboard. The assistant is able to present suggestions to the user on user-by-user bases and are based on information of the dashboard or the messages. In addition, the assistant will sort the suggestions first by the importance and then by what affects the user positively psychologically, if that is possible. As per the goals, the whole thesis is open source which gives others an opportunity to further expand the thesis in the future or give an option to other developers to use the thesis as a base for a project or take inspiration from it.
The thesis demonstrates three different things. Virtual assistant integration is possible without distracting or bothering the end-user. Virtual assistant can help users make better decisions. Lastly, there is no one virtual assistant that works for every use case. This means every virtual assistant needs to be adjusted based on the requirements and the needs of the use case.