Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sisällön luominen alakoulussa työskentelevien opettajien virtuaaliseen perehdytysmalliin palvelumuotoilun keinoin

Kunnamo, Outi (2023)

Avaa tiedosto
Kunnamo_Outi.pdf (2.358Mt)
Lataukset: 


Kunnamo, Outi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116864
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoitus oli kehittää sisältö alakoulussa työskentelevien opettajien virtuaaliseen perehdytysmalliin. Virtuaalisen perehdytyksen avulla yhtenäistetään opettajien perehdyttäminen ja tehdään siitä tarpeeksi laajaa, vaiheittaista, paikkariippumatonta sekä kaksisuuntaista. Tavoitteena oli kuvata perehdytyksen nykytila, selvittää opettajien perehdytykseen liittyviä toiveita ja tarpeita sekä sitä, miten opettajan oma osaaminen tuotaisiin paremmin esiin perehdytyksessä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Edueffect Finland Oy -niminen koulutusalan yritys.

Kehittämistyön tietoperustassa käsitellään perehdyttämisen määritelmiä, merkitystä ja tavoitteita sekä perehdytysprosesseja ja lainsäädäntöä. Tietoperustassa kuvaillaan edellä mainittujen asioiden lisäksi opettajan perehdytystä sekä räätälöityä perehdyttämistä. Myös työntekijäkokemuksen määrittelyyn paneudutaan tietoperustassa, sillä onnistunut perehdytys on oleellinen osa hyvää työntekijäkokemusta.

Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun lähestymistavalla ja se eteni Design Councilin tuplatimanttimallin mukaisesti. Aineistoa kerättiin kyselyillä ja aivoriihessä ja se kuvattiin samankaltaisuuskaavioiden, käyttäjäpersoonien, -tarinoiden ja skenaarioiden avulla. Palvelumuotoilu osoittautui hyväksi tavaksi kehittää opettajien perehdytystä.

Kehittämistyön tuloksena syntyi laaja ja monipuolinen kuva perehdyttämisestä ja siihen liittyvistä haasteista, toiveista ja kehityskohteista. Konkreettiseksi tuotokseksi luotiin visualisoitu sisältökaavio virtuaalisen perehdytysmallin kehittämisen tueksi. Kehittämistyössä perehdytykselle asetettujen tavoitteiden toteutuminen voidaan todeta sisältökaaviosta. Kehitystyön tulos on luotu opettajia varten, mutta sisältökaavion peruselementtien avulla voidaan rakentaa perehdytysmalli mille tahansa alalle. Perehdytysmallin sisältö haastaa perehdyttäjät myös miettimään oman perehdytyksen riittävyyttä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste