Matematiikan oppimispelin ideointi ja visuaalisen ilmeen suunnittelu
Saastamoinen, Susanna (2023)
Saastamoinen, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on matematiikan oppimispelin ideointi ja sen visuaalisen ilmeen suunnittelu. Työssä taustoitettiin ensin oppimispelien ominaisuuksia sekä nykytilaa ja käytiin sen jälkeen läpi oman peli-idean suunnittelun eri vaiheita.
Kirjallisessa osuudessa tutkittiin sitä, miten matematiikan oppimispelit voisivat parantaa matematiikan ymmärrystä ja miksi toimiville matematiikkapeleille olisi nykyisin entistä enemmän tarvetta. Taustoituksessa kartoitettiin myös hiukan Suomen peruskouluopetuksessa käytössä olevia oppimisen tueksi tarkoitettuja digipelejä.
Omassa pelisuunnitelmassa keskityttiin luomaan ideoitua peliä varten hahmot sekä hiukan pelimaailman ja matematiikan tehtäväosioiden ulkonäköä. Tavoitteena oli saada aikaan luonnostelma tarinallisesta peli-ideasta, jossa tehtävät voisivat mahdollisesti tarjota visuaalista havainnollistamista.
Kirjallisessa osuudessa tutkittiin sitä, miten matematiikan oppimispelit voisivat parantaa matematiikan ymmärrystä ja miksi toimiville matematiikkapeleille olisi nykyisin entistä enemmän tarvetta. Taustoituksessa kartoitettiin myös hiukan Suomen peruskouluopetuksessa käytössä olevia oppimisen tueksi tarkoitettuja digipelejä.
Omassa pelisuunnitelmassa keskityttiin luomaan ideoitua peliä varten hahmot sekä hiukan pelimaailman ja matematiikan tehtäväosioiden ulkonäköä. Tavoitteena oli saada aikaan luonnostelma tarinallisesta peli-ideasta, jossa tehtävät voisivat mahdollisesti tarjota visuaalista havainnollistamista.