Moniammatillisen yhteistyön toimintamalli asiakaslähtöisen hoidon tueksi ikääntyneiden hoivapalveluihin
Heimonen, Eveliina (2023)
Heimonen, Eveliina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116790
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee moniammatillista yhteistyötä ikääntyneiden palveluissa. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda toimintamalli moniammatilliseen yhteistyöhön kahden organisaation toimijoille ikääntyneiden hoivayksikköön. Tavoitteena oli selkeyttää kahden organisaation toimijoiden välistä yhteistyötä hoivakodissa sekä helpottaa yhteistyön ylläpitämistä.
Kehittämistyössä oli mukana Terveystalo Kuntoutuspalveluiden sekä Rinnekodit Oy:n työntekijöitä. Työntekijät olivat fysioterapeutteja sekä hoitohenkilökuntaa, jotka työskentelevät tietyssä hoivayksikössä. Kehittäminen tapahtui monivaiheisesti hyödyntäen kyselyä, kokeilevaa toimintaa ja arviointia, sekä työpajatyöskentelyä. Kehittämistyön lopputuloksena syntyi toimintamalli moniammatilliseen yhteistyöhön.
Moniammatillisessa yhteistyössä nähtiin tärkeänä toimiva tiedonkulku, aktiivinen keskustelu, asiakaslähtöisyys sekä osaamisen ja tietotaidon jakaminen ammattilaisten kesken. Asiakkaiden tavoitteiden on oltava selkeät ja näkyvillä kaikille toimijoille. Tavoitteet ohjaavat asiakkaan toimintakyvyn tukemista ja kuntoutumista. Haasteita yhteistyöhön tuovat yhteisen potilastietojärjestelmän puuttuminen. Tämän vuoksi on tärkeää, että tarpeellinen viesti kulkee toimijalta toiselle.
Kehittämistyössä oli mukana Terveystalo Kuntoutuspalveluiden sekä Rinnekodit Oy:n työntekijöitä. Työntekijät olivat fysioterapeutteja sekä hoitohenkilökuntaa, jotka työskentelevät tietyssä hoivayksikössä. Kehittäminen tapahtui monivaiheisesti hyödyntäen kyselyä, kokeilevaa toimintaa ja arviointia, sekä työpajatyöskentelyä. Kehittämistyön lopputuloksena syntyi toimintamalli moniammatilliseen yhteistyöhön.
Moniammatillisessa yhteistyössä nähtiin tärkeänä toimiva tiedonkulku, aktiivinen keskustelu, asiakaslähtöisyys sekä osaamisen ja tietotaidon jakaminen ammattilaisten kesken. Asiakkaiden tavoitteiden on oltava selkeät ja näkyvillä kaikille toimijoille. Tavoitteet ohjaavat asiakkaan toimintakyvyn tukemista ja kuntoutumista. Haasteita yhteistyöhön tuovat yhteisen potilastietojärjestelmän puuttuminen. Tämän vuoksi on tärkeää, että tarpeellinen viesti kulkee toimijalta toiselle.