Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia ja näkemyksiä uudesta pedagogisesta dokumentointimenetelmästä

Palander, Sonja (2023)

 
Avaa tiedosto
Palander_Sonja.pdf (799.6Kt)
Lataukset: 


Palander, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117045
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli yksi Espoon kaupungin päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadullisen tutkimuksen avulla varhaiskasvatuksen henkilöstön ko-kemuksia uuden pedagogisen dokumentointimenetelmän käytöstä yhteistyöpäiväkodin lapsiryhmissä sekä heidän näkemyksiään sen tarpeellisuudesta, hyödyllisyydestä, haasteista ja kehittämistarpeista. Tavoitteena oli henkilöstöä haastattelemalla lisätä tietoa siitä, miten uutta pedagogista dokumentointimenetelmää käytetään varhaiskasvatusyksikön lapsiryhmissä ja miten se tukee kyseisen päiväkodin varhaiskasvatustoiminnan tavoitteiden toteutumista henkilöstön näkökulmasta. Opinnäytetyön tietoperusta avaa pedagogista dokumentointia, varhaiskasvatussuunnitelmanperusteita ja varhaiskasvatuksen tavoitteita syventyen lapsilähtöisyyteen varhaiskasvatustoiminnassa, varhaiskasvattajan vastuisiin sekä uuteen menetelmään liittyvään digitaaliseen dokumentointiin.

Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu eli puolistrukturoitu haastattelu. Kohderyhmänä oli yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstö. Aineiston analyysissä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä yhdessä temaattisen analyysin kanssa. Toteutettu tutkimus osoitti, että pedagogista dokumentointia pidetään tärkeänä ja tarpeellisena työmenetelmänä toimeksiantajana toimineessa päiväkodissa. Uuden pedagogisen dokumentointimenetelmän käyttö lapsiryhmissä on kuitenkin vielä vähäistä ja se käyttö koetaan haastavaksi. Sen koetaan kuitenkin olevan tarpeellinen toiminnan näkyväksi tekemisessä, mikä nähdään hyödyllisenä lapsien ja huoltajien osallisuutta edistävänä tekijänä. Henkilöstön näkemyksen mukaan menetelmä voi vakiintua kyseiseen päiväkotiin ja tukea varhaiskasvatuksen toiminnan tavoitteiden toteutumista, on menetelmää ensin kehitettävä helppokäyttöisemmäksi. Henkilöstön huoli siitä, että osa perheistä on eriarvoisessa asemassa menetelmän hyödyntäjinä kielimuurin takia, kaipaa ehdottomasti lisätutkimusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste